Annons

Skärm för 10-bitars bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Funderar på en Eizo Flexscan 1162 som kanske ligger lite högre i pris än vad jag egentligen tänkt mig. Sedan behövs tydligen Eizos EasyPix för kalibrering (i st f min Spyder 2) och när jag luskade ytterligare i detta framkom att 10-bitar (i stället för standard 8) kräver DisplayPort även i grafikkortet, vilket jag inte har. Allt går att skaffa och kanske är det ett lämpligt tillfälle att anamma en ny och bättre standard. Men är det värt pengarna ?

Tar tacksamt emot råd för bästa skärmutrustning upp till 10 kkr.

/Staffan

Eizo Flexscan 1162, vilken skärm är det?

Menar du SX2462W, så är det samma skärm som ColorEdge CG243W, men utan de kalibreringsmöjligheter som finns i ColorNavigator. Sannolikt är SX-skärmarna de som inte fullt ut klarar kvalitetskraven för att klassas som ColorEdge.

Är det värt pengarna? Hur stor förmögenhet har du? Är du rik är det ju som att spotta i Atlanten, är du fattig kanske det finns bättre saker att lägga 10.000 kr på...

Eizo Flexscan 1162, vilken skärm är det?

Menar du SX2462W, så är det samma skärm som ColorEdge CG243W, men utan de kalibreringsmöjligheter som finns i ColorNavigator. Sannolikt är SX-skärmarna de som inte fullt ut klarar kvalitetskraven för att klassas som ColorEdge.

Är det värt pengarna? Hur stor förmögenhet har du? Är du rik är det ju som att spotta i Atlanten, är du fattig kanske det finns bättre saker att lägga 10.000 kr på...

Avsåg FlexScan SX2262W, dvs den du beskrev fast 2" mindre. Det är ett steg för 10-bitars hantering men blir det märkbart bättre färgåtergivning som grund för redigeringen ?

Avsåg FlexScan SX2262W, dvs den du beskrev fast 2" mindre. Det är ett steg för 10-bitars hantering men blir det märkbart bättre färgåtergivning som grund för redigeringen ?
Den har PVA-panel istället för IPS-panel som storebror, men jag tror inte du ska hänga upp dig på det. Tror heller inte du ska hänga upp dig på 10, 12 eller 14 bitars hantering. Skärmen har en väsentligt större färgrymd än vanliga bildskärmar och du kan använda din Spyder 2 till att kalibrera/profilera skärmen via bildskärmskortet. Det blir förmodligen något bättre med EasyPix eftersom du då kan kalibrera skärmen via dess interna elektronik, men där kan du nog fundera om det blir 2000 kr bättre än din Spyder 2. Det tror jag är tveksamt.

Skärmen har en väsentligt större färgrymd än vanliga bildskärmar och du kan använda din Spyder 2 till att kalibrera/profilera skärmen via bildskärmskortet.

Jag tror inte att Spyder2 klarar wide gamut-skärmar korrekt. Kör man skärmarna i native RGB bör man uppgradera till Spyder3 eller liknande alternativt så får man hålla sig till sRGB-läget.

Jag tror inte att Spyder2 klarar wide gamut-skärmar korrekt. Kör man skärmarna i native RGB bör man uppgradera till Spyder3 eller liknande alternativt så får man hålla sig till sRGB-läget.
Tack för korrektionen Daniel, jag tänkte inte på det sent igår kväll! Då gäller också att det är bättre att uppgradera till EasyPix, om man klarar sig med dess begränsade valmöjligheter.

Tack för era svar. Jag tolkar det som att en fullgod skärm med bra kalibreringsmöjligheter är det väsentliga och att 10-bitar inte tillför så mycket i den här prisklassen. Kanske ger det ett uns mer nyanser, men som inte syns på utskrifter.

/Staffan

Viktigt att tänka på gällande 10-bitar är att DVI och VGA bara skickar 8-bitar, det krävs alltså HDMI eller DP för att kunna utnyttja sina färger fullt ut om man har en 10-bitars-skärm.

/Karl

Jag är otroligt nöjd med min HP z30w, den har 10 bitar och även om den inte har några inställningsmöjligheter förutom ljusstyrka så profileras den väldigt väl till adobe RGB som den klarar 111% av.
Att skärmen sedan kostar en spottstyvel av vad EIZO-skärmarna gör är också ett stort pluss.

Här ett väl genomfört test av skärmen.
http://www.anandtech.com/show/3754/a-new-30-contender-hp-zr30w-review/1

/Karl

Såg att Dustin för närvarande kör din skärm på kampanj och tittade därför lite extra på testet du hänvisade till. Verkar ju vara en bra skräm, men en fundering jag har är hur färgavvikelsen över skärmens yta är. Enligt testet så blir ju färgerna "rätt" bara precis där man kalibrerat. Någon som kan förklara om denna avvikelse finns på alla skärmar eller om det är just HPs skärm som är lite sämre?

Såg att Dustin för närvarande kör din skärm på kampanj och tittade därför lite extra på testet du hänvisade till. Verkar ju vara en bra skräm, men en fundering jag har är hur färgavvikelsen över skärmens yta är. Enligt testet så blir ju färgerna "rätt" bara precis där man kalibrerat. Någon som kan förklara om denna avvikelse finns på alla skärmar eller om det är just HPs skärm som är lite sämre?

Avikelsen verkar finnas på alla skärmar mer eller mindre, HP-skärmen visade inte topresultat men heller inte något dåligt resultat.

Om du tittar på Apples 27" så uppvisar den t.ex. mycket sämre resultat
http://www.anandtech.com/show/3946/apple-27inch-led-cinema-display-review/4

Dells u27" uppvisar ungefär samma sak
http://www.anandtech.com/show/2922/3

EIZO och Quatos topskärmar borde uppvisa bättre resultat, men då får du gräva betydligt djupare i plånboken eller välja en mycket mindre skärm.

Om du tittar på hur skalan är så är 1 att det inte skall kunna gå att se färgavvikelser med ögat, 2 är att det med referens precis bredvid skall en ytterst liten skillnad gå att se (2 anses vara bra nog för proffisionellt arbete) 4 är så pass stora fel att man skall kunna märka skillnader bara av att titta på skärmen.
HP-skärmen visar fel i dom övre hörnen som är strax över 2 enligt detta testet och jag kan absolut inte se någon som helst avvikelse någonstans på skärmen.

HP-skärmen profiterar dock på att profileras så se till att ha verktyg för det om du skaffar skärmen.

/Karl
PS. Ingen inplanerad alpsemester snart? Här i Schweiz kostar den motsvarande 9100kr.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto