Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärm/färgprofilexpert sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Nåt har hänt i datorn eller så har skärmen fått fnatt, eller jag (mest troligt)

För några dagar sen började skärmen darra lite från och till och i samband med det förändrades också färgerna.
Skärmen är en 4 månader gammal Mitsubishi Diamond Pro920 CRT 19"

För en vecka sen avinstallerade jag ett program "Power strip" som skulle vara ngn sorts kalibreringsdemo som jag har haft ett par månader men aldrig kört, om den nu inte gjorde det själv. Färgproblemen kom dock ett par dgr efter avinst.

Har tittat lite bland dom olika färgprofilerna och bla diamond pro profilen men lagrade antagligen en manuell inställning i min okunnighet och enfald:(
Så den profilen blir inte riktigt rätt och ingen annan heller tycker jag.

Har provat med manuella inställningar men svårt att få till det, blir hyfsat men inte som förr tror jag(svårt att lita på ögonen efter allt trixande)

Hjälp mottages med tacksamhet!:)

Har du photoshop så pröva adobe gamma. Finns under kontrollpanelen. Annars vet jag att camerans hade några kalibreringsprogram under sin sida.

Kolla också under skrivbord->högerklick
->egenskaper->inställningar->avancerat->monitor
på uppdateringsfrekvens, ändra den till nåt annat värde, och sedan till 85Hz för att se om det hjälper. Kör också en degauss på monitors, brukar vara en överkryssad magnet... hittas i menyn på skärmen, om inte skärmen redan har en speciell knapp för det.

Powerstrip används för att manuellt kunna sätta en mängd olika saker på skärmen som du normalt inte kommer åt. En del inställningar är inte harmlösa, men om du inte suttit och pillat med det borde du inte kunnat komma åt dom.

Har du photoshop så pröva adobe gamma. Finns under kontrollpanelen. Annars vet jag att Camerans hade några kalibreringsprogram under sin sida.

Yep, we sure do and it's a free program too! :)

You can find it on THIS page if you need it.

Bests,

Duncan

fast att skärmen börjar darra verkar mycket obra. Testa med en annan skärm och kolla om det verkligen är inställningarna som är konstiga, och inte bara skärmen som håller på att gå sönder.

Se till att kablarna är ordentligt iskruvade.

Se till att det inte ligger någon 220V-kabel mot signalkabeln.

Se till att det inte står någon magnet (högtalare tex) för nära skärm eller signalkabel.

Har du tur är det så enkelt.

Peter, det funkade tyvärr inte:(

Duncan, mycket tack för tipsen,ska titta till din länk, tack!

Magnus, har flyttat om kablarna och bort högtalarna så långt det gick och peppar peppar...
Än så länge ser allt bra ut:)

Duncan, mycket tack för tipsen,ska titta till din länk, tack!

Jan,
you're most welcome. BTW is that a Dutch surname you have there?

Bests, Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar