Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skälig ersättning? (brådskande)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!
Jag ber om ursäkt om jag här ställer några frågor på vilka svaren redan finns att hitta på forumet, men jag har ont om tid och hoppas därför att någon vänlig själ kan tänka sig att bidra med kunskap & råd!

Jag har fått en förfrågan från ett av Europas största bokförlag, med säte i London, gällande en av mina bilder som de gärna vill använda i en kommande (internationell, engelskspråkig) publikation.

Jag ser naturligtvis detta som en stor ära, men naturligtvis vill jag även ha någon form av ersättning.
Vid de tillfällen jag tidigare sålt bilder har det varit till mindre förlag el. dyl. och ersättningen har då varit blygsam - helt naturligt.
Företaget i fråga har erbjudit ersättning, utan att ange någonting som "skvallrar" om vad de tänkt sig.
Eftersom det nu, som sagt, rör sig om ett mycket stort förlag vill jag gärna i mitt svar till dem kunna ge dem en prisuppgift som är skälig. För mig är det en ära att få en bild publicerad i detta sammanhang, och jag skulle förmodligen nöja mig med en mycket blygsam ersättning, men samtidigt känner jag att jag som fotograf ändå vill prissätta mina bilder på ett sätt som är "skäligt" och "legio".

De "parametrar" jag funderat på, så som påverkande prissättningen, är upplaga, storlek på bild i tryck, samt ev. användning av samma bild i ev. nyutgåvor av nämnda verk.

Jag vet i nuläget ingenting om dessa "parametrar" - de kommer naturligtvis att presenteras om jag väljer att sälja bilden (vilket jag kommer att göra).
Jag vill dock väldigt gärna redan nu skaffa mig så bra koll som möjligt för att kunna "sätta rätt prislapp" på bilden så att både förlaget & jag blir nöjda.

Jag är väldigt tacksam för alla tips, svar & annan hjälp som kan erbjudas!

Mvh

//Johannes Tallroth
 
I ditt läge skulle jag hänvisa till BLFs eller SSFs prislistor. Du kan hjälpa till med översättning om du vill. Att gå efter prislistorna har en fördel: priset kommer att upplevas som rimligt från båda hållen. Du kommer inte att känna (hoppas jag i alla fall) att du sålt dig för billigt, och köparen kommer inte heller att känna sig blåsta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.