Annons

Skäl att byta 300D (lr 10D) mot 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Det är en försåtlig fråga. Jag är ute efter min första DSLR och det lutar åt en 350D men en 300D eller ev. 10D kan komma ifråga. Jag frågar efter (brist på) egenskaper som skulle göra att jag hoppar över di gamle. Det har talats om problem med fokusering och blixt på 300-an men jag har inte snappat vad som ör problemet. Det finns väl en och annan som allvarligt tänker byta till en 350D. Dina skäl för det kan vara till nyttig ledning för mig. (20D tycker jag är för dyr så kommentarer om den behöver jag inte.) Jag är nog mest ute efter brister i handhavande som förväntas ha blivit bättre/bra i 350D. Bildkvaliteten räcker nog i alla tre. Den nya blir aningen skarpare och lite lägre brus vid höga ISO. Tidsfördröjningar, om kameran känns seg, är också en viktig punkt. Jag plåtar inte sport och planerar att köra enbart JPG men man vet aldrig, jag kanske hamnar i RAW-träsket också.

Jag har en AF SLR (Min. 7000i) + en 12Xzoom IS digital nästan kompakt. I grenen fokusering, snabbhet och precision, vinner SLR lekande lätt. Inte så att kompakten är dålig men ... som SLR-en vill jag att det ska va'. Se'n finns det naturligtvis andra för och emot som jag kan återkomma till.
 
fick känna lite på en 350D igår, verkar vara en utmärkt kamera, dessvärre är kameran lite för liten för att den ska gå att hålla i på ett bra sätt, testa innan du köper! Med batterigreppet monterat så blir den nog lite bättre att hålla i iofs, folk som vill ha en rejäl kamera tittar nog på 20d istället, också ett smart sätt av canon att stratifiera sina produkter..
 
Den optik du kan köpa för skillnaden mellan en ny 350d och en beg 300d gör större skillnad för dina bilder.
 
Ang. storlek så trivs jag bra med min Panasonic DMC-FZ2. En så liten och lätt DSLR hade jag gärna haft om övriga egenskaper vore DSLR-ens. Det kan i sig avgöra valet, läs 350D. Jag ska definitivt känna på den.

Priset är inte helt avgörande. Jag tänker mig då ett 300-hus för under 4' mot 350D för runt 7'. 10D några hundra eller 1' under 350D.
Handhavande, respons, kanske uttryckt som känslan av ett bra verktyg, är viktigare.
Jag är bara en glad amatör och krav på den nivån. Understundom ngt slumrande fotande men det har återhämtat sig en del sista ("digitala") året.
 
Jo, ang. bra verktyg så hade det nog blivit en KM 7D om inte ... den är tung. Och priset! På tok för tungt!
 
GunnarW skrev:
Ang. storlek så trivs jag bra med min Panasonic DMC-FZ2. En så liten och lätt DSLR hade jag gärna haft om övriga egenskaper vore DSLR-ens. Det kan i sig avgöra valet, läs 350D. Jag ska definitivt känna på den.

Priset är inte helt avgörande. Jag tänker mig då ett 300-hus för under 4' mot 350D för runt 7'. 10D några hundra eller 1' under 350D.
Handhavande, respons, kanske uttryckt som känslan av ett bra verktyg, är viktigare.
Jag är bara en glad amatör och krav på den nivån. Understundom ngt slumrande fotande men det har återhämtat sig en del sista ("digitala") året.

350D är nog ett utmärkt val om du vill ha en lättburen kamera, den är ju den lättaste DSLR:n i dagsläget, och som sagt, man kan ju skruva på ett batteripack om man vill ha lite mer tyngd, Pentax *ist DS (också den liten) saknar ju den möjligheten tex, pentaxen kanske känns aningen mer gedigen i sig själv dock, sökaren på 350D tyckte jag såg helt ok ut också, lite bättre än på nikon d70 t ex. 8MP är inte fel heller, bra att ha lite i reserv när man vill beskära sina bilder.
 
Storleken och uppstartstiden skulle vara skäl för mig att byta min 10D mot 350D. Dock kommer jag inte sälja den. Jag köpte lite nya objektiv i stället.


MVH Uffe
 
Jag vill inte snubbla runt i menyer för basfunktioner. Det jag vet och tror jag vill ha som direktval är:
1. separata AF- och AE-lås
2. programshift (det kanske är standard att det sker via inmatn.hjul)
3. vitbalans
4. byta fokuspunkter, växla till enbart centrumpunkt. Det här har jag inte nu så jag vet inte riktigt vad som känns bra.
5. spotmätning (exponering)
6. ev. också ISO

All väsentlig info i sökaren. Jag vill inte flytta blicken. Dessutom är jag gammal nog att ha svårt med närseende på t.ex. displayen. Sökaren har ju alltid diopter. Ja just det, jag använder glasögon om det nu funkar sämre med någon av kamerorna.

Automatiska funktioner är kanske fiffiga. Läste om sportläget på 300D som låser ISO till 400, JPG, etc. MEN, jag vill gärna kunna ändra på vilket sätt de är fiffiga. Tillfälligt eller permanent. Man är väl ingenjör! OK, det är inte högsta prio. Det leder kanske till en "upper market" som 20D där mer saker går att finjustera.
Kan man sätta ihop egna fiffiga programval så är det nog en fördel.
 
Jag hade klippt en bättre beg. 10D. Tycker den känns så mycket mer gedigen en 300D som mest känns som en leksak i jämnförelse. Dessutom är ratten på 10D väldigt mycket mer funktionell än knapparna på en 300/350D. Men det är min åsikt. Nytt är ju nytt som man säger :)

Lycka till!
 
brus

300D och 10D lider av brus som artar sig mer som "stavar" som bildar en "väv", istället för de vanliga prickar/korn. Därför fungerar inte neatimage så bra. Vid iso 800 kan du betrakta bilden i max 50% förstoring, vid iso 1600 i 33%. Annars blir bruset ganska påtagligt. Jag antar att bruset i 350D är mycket finare och lättare att få bort/leva med, vi skulle behöva lite jämförande bilder. Det finns en bild på bruset, kolla hästögat i min profil.
 
Svar till Gunnar,

Tack för ditt mail.
För mig är den huvudsakliga anledningen att jag inte gav en topprecension till 300D hastigheten vid serietagning. Jag fotar mycket sport (hockey) och det är ett problem för mig. Tror att 300D är tillräcklig om man inte tar mycket serietagning. I övrigt är skillnaderna inget som är viktigt för mig men hastigheten är nog så viktig. Vill du köpa en lätt begagnad (6 veckor gammal) 300D så hör av dig, jag funderar på att sälja till förmån för ett snabbare hus. Kommer i kartongen med kitobjektiv och alla tillbehör plus ett extra batteri och 512 mb snabbt minne (Lexar), svensksåld med garanti. Begär 6800:- för hela serven eller 6000:- utan objektivet. Vill dock inte bli av med den förrän jag kan köpa en 350D.
 
GunnarW skrev:
Jag vill inte snubbla runt i menyer för basfunktioner. Det jag vet och tror jag vill ha som direktval är:
1. separata AF- och AE-lås
2. programshift (det kanske är standard att det sker via inmatn.hjul)
3. vitbalans
4. byta fokuspunkter, växla till enbart centrumpunkt. Det här har jag inte nu så jag vet inte riktigt vad som känns bra.
5. spotmätning (exponering)
6. ev. också ISO

All väsentlig info i sökaren. Jag vill inte flytta blicken. Dessutom är jag gammal nog att ha svårt med närseende på t.ex. displayen. Sökaren har ju alltid diopter. Ja just det, jag använder glasögon om det nu funkar sämre med någon av kamerorna.

Låter som att du skulle köpt en D7D..
Av vad jag vet har varken 350D eller 20D spotmätning.

D7D har allt du listade, spotmätning och spegeluppfällning. Plus bilstabilisering i huset.

Den är inte lika snabb som 20D och har "bara" 6 MP dock.
 
Hm. Är D7Ds spot-mätning verkligen spot-mätning, eller något liknande som 300d/10d/20d "spot"-mätningar, dvs 9%?
 
Jag var nyligen inne på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031 för att ta reda på om spotmätning finns på 300D m.fl. Svaret var nej men det antyddes att det ändå finns någon centrumvägd mätning. Jag fick inte klart för mig hur. Det jag vill använda den till är förståss i kontrastrika situationer, t.ex. motljus eller solljus med slagskugga. Då vore det behändigt att bara trycka till med tummen på spotknappen så mäter man i mitten. Har nu Canon nå't centrumvägt som alternativ så duger det antagligen. Så borta kan väl inte Canon vara.

Fortfarande ligger D7D c:a 4' över 350D. Jag kan (ännu) inte motivera det. Plus för känsla, ergonomi (såvitt jag förstår) och IS men där tar det nog slut.
 
GunnarW skrev:
Jag var nyligen inne på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031 för att ta reda på om spotmätning finns på 300D m.fl. Svaret var nej men det antyddes att det ändå finns någon centrumvägd mätning. Jag fick inte klart för mig hur. Det jag vill använda den till är förståss i kontrastrika situationer, t.ex. motljus eller solljus med slagskugga. Då vore det behändigt att bara trycka till med tummen på spotknappen så mäter man i mitten. Har nu Canon nå't centrumvägt som alternativ så duger det antagligen. Så borta kan väl inte Canon vara.

Fortfarande ligger D7D c:a 4' över 350D. Jag kan (ännu) inte motivera det. Plus för känsla, ergonomi (såvitt jag förstår) och IS men där tar det nog slut.

vet inte om du sett det men minolta kör samma kampanj som konkurrenterna få tillbaka 900-1800 sek:
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dynax7digitalkamp.php
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.