Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sjukpenningsgrundande inkomst

Produkter
(logga in för att koppla)

amanda_w

Ny medlem
Hej,

Har en nystartad enskild firma (drygt 1 år) och ska nu bli sjukskriven på 75% under några månader så försäkringskassan utreder just nu om jag kan få ersättning.
Fastnar vid frågan "vilken lön skulle en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet ha?".
Vad sjutton ska jag basera det på? Finns det någon minimilön man kan utgå från? Gick ut gymnasiet (fotolinje) sommaren 2012 och så kan man väl säga att jag har knappt 1 års arbetserfarenhet.
Dessutom sminkar jag och bloggar i samma företag. Det kanske försvårar det ytterligare att utreda vad man skulle tjäna.
Vet ni vart jag bör vända mig för rådgivning?

Tacksam för svar! :)
 
Nu vet jag inte hur de gör i ditt fall, man har du inte en inkomst för 2012 att räkna med? Har du tjänat 200 000 under det året borde det inte vara svårt för försäkringskassan att räkna på det.

Annars får du väl skjuta lite från höften. Utan krav på utbildning, heltid, 15 000 ge och ta några tusenlappar är väl rätt rimligt. Annars får du hitta någon som har ungefär samma uppgifter och utbildning och jämföra.
 
OT
Jag vet inget i frågan.
Men jag vet att som egenföretagare så skall man läsa villkoren för A-kassa VÄLDIGT NOGA innan man börjar betala in.
TROR att om du jobbar på ett håll o har eget företag på annat håll så måste man i princip lägga ner företaget innan man får ut ngn arbetslöshetsersättning.
O nu när du är sjuk så hinner du kanske läsa en hel massa o slippa att betala för ngt som du aldrig kan få.
Ta hand om dig, din framtid o krya på dig.
 
Hej,

Har en nystartad enskild firma (drygt 1 år) och ska nu bli sjukskriven på 75% under några månader så försäkringskassan utreder just nu om jag kan få ersättning.
Fastnar vid frågan "vilken lön skulle en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet ha?".
Vad sjutton ska jag basera det på? Finns det någon minimilön man kan utgå från? Gick ut gymnasiet (fotolinje) sommaren 2012 och så kan man väl säga att jag har knappt 1 års arbetserfarenhet.
Dessutom sminkar jag och bloggar i samma företag. Det kanske försvårar det ytterligare att utreda vad man skulle tjäna.
Vet ni vart jag bör vända mig för rådgivning?

Tacksam för svar! :)

Sjukpenningsgrundande inkomst baseras väl på hur mycket du själv hade i inkomst förra året, inte hur mycket någon teoretisk person med liknande arbetsuppgifter på en annan firma tjänade? Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.