Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självkostnadspris?

Produkter
(logga in för att koppla)

nvpetlin

Aktiv medlem
Ursprunget är att min farfar fyllde 85 år... Jag var naturligtvis framme med kameran vid åtskilliga tillfällen.

Jag tog bland annat några porträtt av min farfar, med och utan farmor, samt några porträtt på temat 4 generationer.

Dessa porträtt ville några släktingar gärna ha förstoringar av, javisst sa jag. (Jag plåtade allt helt och hållet på skoj, alltså jag var inte medveten om intresset när jag plåtade)

Jag har visat de bilderna och även tagit med andra bilder än porträtten..

Till frågan nu då, ska jag ta något betalt för papperskopiorna? Det rör sig mest om 15x22 men någon 20x30 också.. Det blir ju trots allt en del jobb med att ta fram kopiorna, efterbehandling osv.

Jag har liksom aldrig sålt nån bild, knappt tänkt tanken.
 
Senast ändrad:
Hej. Klart att du ska ta betalt för bildena du framkallar. Man blir ruinerad annars för släkten gör gärna det till en vana att bara få bilderna annars... Jag vet för jag gav alltid bort förstoringar innan :) . Så numera tar jag vad det kostar med frakten om de vill ha bilder.....
Så gör du det med...../ mvh pia
 
I sådana lägen brukar jag ta ca 4*materialkostnaden.

Det gör att jag som amatör kan köra ett par rullar till.
 
Eftersom det var slkten skulle jag bara ta for materialkostander typ. Du vet, vad kopiorna kostade.
 
Materialkostnader är ju självskrivna, men det känns också som att man lägger ner en hel del tid på det. Jag tror jag kommer hamna nånstans mellan rent materialpris och som erik föreslår 4 x materialet...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.