Han ska absolut fota i RAW. Det är svårt att hitta rätt vitbalans i alla situationer och i RAW kan du finjustera i efterhand. Dessutom kan små exponeringsmissar fixas till bättre.
1.7 Gbyte låter i minsta laget. Ta gärna med en bärbar dator som urtankningsenhet.
Ta med stativ!!! Speciellt i kyrkan kan det vara lite dåligt med ljus.
En kraftig blixt. Den inbyggda blixten kommer man inte långt med. Köp en Canon 420EX eller, ännu bättre, Canon 580EX. Använd gärna en omnibouncer eller liknande och slå blixten i taket. Använd även blixten som upplättningsblixt vid utomhusfotografering.
Jag är väldigt förtjust i mitt 50 mm objektiv men jag skulle även ta med ett vidvinkligt objektiv och ett tele-objektiv utöver 50 mm. Canon EF 70-200 F/4L är en mycket prisvärd och skarp tele-zoom-glugg. Canons EF 17-40 f/4L eller ett par fasta vidvinklar tex 24 mm och 35 mm är bra alternativ på vidvinkelsidan.
Använd låga bländarvärden, runt f/3 eller ännu lägre tycker jag passar bra, för att isolera brudparet från omgivningen. Välj ISO så att du får tillräckligt korta slutartider. Använd pelare, fönster, träd, dörrar mm i kompositionen av bilderna och ta gärna bilderna från en låg eller hög vinkel. Ett tips är orgelläktaren som ger en vinkel som skiljer sig från de vanliga gästernas. Prata med kantorn eller prästen i förväg.
Om det är soligt ute så är det lättare att få bra bilder om brudparet står i skuggan. Låt dom gärna stå under ett träd. Glöm inte att använda blixten även vid utomhusbilderna!!!
Väl hemma så efterarbeta bilderna ordentligt. Bröllopet är ett minne för livet och självklart vill brudparet se så bra ut som möjligt. Använd alla retouch-knep du hittar för att fixa till bilderna.
Jag tycker din kompis borde avstå att vara officiellt fotograf på bröllopet eftersom han verkar sakna kunskapen. Bröllop är ju som jag tidigare skrivit ett minne för livet och bilderna måste bli perfekta för dom går inte att ta om. Man bör ha varit 2:e-fotograf på ett antal bröllop innan man der sig på sitt första som huvudfotograf.