Annons

Sista minuten-tips för bröllopsfoto önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har en kompis som skulle bli otroligt glad för lite sista minuten-tips inför bröllopet han ska fota på lördag. Imorgon åker han och spanar in kyrkan.

Utrustning
Canon 10D
Canon 50/1.8
1,7 GB totalt i minneskort

Vilka är bästa tipsen?

Ska han absolut köra i RAW, eller kan man skippa det? Är inte så bra på efterbehandling.

Vilka inställningar ska man köra med i kyrkan? Bländarvärde, slutartid, iso?

Tack för alla tips som kommer in!!
 
Dessa är tagna med iso 800 och högre med en D60, dvs du borde komma rätt nära med en 10D

Körde med vad objektivet gav i ljus, dvs 2.8 på en sigma 24-70/2.8 som jag hadde då.

Pratade med prästen och fick stå på sidan av henne, ger en annan vinkel.



http://www.roine.nu/brud/index2.htm
 
Det bästa rådet

Om din kompis är "officiell" Bröllopsfotograf för detta Bröllopet så tycker jag han skulle avstått från det, om han saknar kunskapen och den nödvändiga utrustningen .

Bröllop är något av det mest petiga man plåtar och ALLT måste vara perfekt. Minsta lilla fel och kunden gnäller, och du kan aldrig ta om bilderna.

Bara min 25-öring i detta ämne....


Fotograf Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Han ska absolut fota i RAW. Det är svårt att hitta rätt vitbalans i alla situationer och i RAW kan du finjustera i efterhand. Dessutom kan små exponeringsmissar fixas till bättre.

1.7 Gbyte låter i minsta laget. Ta gärna med en bärbar dator som urtankningsenhet.

Ta med stativ!!! Speciellt i kyrkan kan det vara lite dåligt med ljus.

En kraftig blixt. Den inbyggda blixten kommer man inte långt med. Köp en Canon 420EX eller, ännu bättre, Canon 580EX. Använd gärna en omnibouncer eller liknande och slå blixten i taket. Använd även blixten som upplättningsblixt vid utomhusfotografering.

Jag är väldigt förtjust i mitt 50 mm objektiv men jag skulle även ta med ett vidvinkligt objektiv och ett tele-objektiv utöver 50 mm. Canon EF 70-200 F/4L är en mycket prisvärd och skarp tele-zoom-glugg. Canons EF 17-40 f/4L eller ett par fasta vidvinklar tex 24 mm och 35 mm är bra alternativ på vidvinkelsidan.

Använd låga bländarvärden, runt f/3 eller ännu lägre tycker jag passar bra, för att isolera brudparet från omgivningen. Välj ISO så att du får tillräckligt korta slutartider. Använd pelare, fönster, träd, dörrar mm i kompositionen av bilderna och ta gärna bilderna från en låg eller hög vinkel. Ett tips är orgelläktaren som ger en vinkel som skiljer sig från de vanliga gästernas. Prata med kantorn eller prästen i förväg.

Om det är soligt ute så är det lättare att få bra bilder om brudparet står i skuggan. Låt dom gärna stå under ett träd. Glöm inte att använda blixten även vid utomhusbilderna!!!

Väl hemma så efterarbeta bilderna ordentligt. Bröllopet är ett minne för livet och självklart vill brudparet se så bra ut som möjligt. Använd alla retouch-knep du hittar för att fixa till bilderna.

Jag tycker din kompis borde avstå att vara officiellt fotograf på bröllopet eftersom han verkar sakna kunskapen. Bröllop är ju som jag tidigare skrivit ett minne för livet och bilderna måste bli perfekta för dom går inte att ta om. Man bör ha varit 2:e-fotograf på ett antal bröllop innan man der sig på sitt första som huvudfotograf.
 
Senast ändrad:
Kolla www.shutterbug.com finns massor med gamla # och mycket tips for brollopsfotografer. Jag kan bara tipsa om att forsoka undvika dokumentationsnevros. Forsok tanka vilka bilder du skulle vilja ha fran ditt brollop. Det ar bra om du kan prata med brudparet i forvag och se vad dom har for ideer. Det finns aven manga klassiska snitt just for brollopsfoton.
nagra ar ganska torra. men andra kan med ratt situation vara valdigt vackra. (t.ex. det skalande brudparet osv...)

Det ar bra om du kan fa lite tid mellan cermoni och mottagning att fotografera pa,

Ta med en reflektorskarm, att latta upp ljus med (for poserade bilder osv.)
 
Man kan absolut dokumentera ett bröllop med endast en enkel utrustning. Det är snarare en frihet att inte ha en massa prylar att joxa med.

RAW är alltid bra om man vill sitta i efterhand och pilla med bilderna. Jpeg är bättre om man vill ta många bilder och inte göra så mycket med dem i efterhand. RAW är bättre då man kan efterjustera vitbalansen och att man har en liten säkerhetsmarginal mot utbrända vita områden som lätt blir på en brudklänning. Med jpeg kan man fota många bilder utan att känna sig begränsad av utrymmet på minneskortet.

Det absolut bästa är att ha med sig en dator eller hårddisk för att kontinuerligt tömma minneskorten. Då kan man tömma ett kort samtidigt som man fortsätter att fota på det andra kortet.

Var försiktig med blixten. Ställ gärna ner blixtkompensationen på den inbyggda blixten till -1,5 eller -2. Då syns det inte att man använder blixt. En extra blixt verkar i mina ögon lite "overkill". Speciellt tillsammans med ett ljusstarkt objektiv.

Inne i kyrkan är det bra om man kan få bra stöd för kameran. Stativ kan vara bökigt om man vill smyga omkring. Jag tror inte det behövs något stativ då kombinationen 50/1,8 och ISO 800-1600 fixar bra bilder.

Kolla så att du har tillräckligt med batterier.
 
Inställningar

Jag brukar rekommendera stora bländaröppningar vid porträttfoto (1,8-2,8). Undantaget är om man fotar gruppbilder. Då är bländare 8 rekommendabelt för maximal skärpa och ett lite större skärpedjup.

Vilket ISO-tal man ska använda beror på vilka slutartider man får. Får man slutartider under en 1/125 sekund kan man antingen skruva upp ISO-talet eller se till att hålla kameran stadigt.


De flesta bilder från en digitalkamera kräver lite efterbehandling. Åtminstone om man vill ha det där lilla extra. Det kan vara allt från att justera vitbalans och nivåer till mer avancerade manipulationer.
 
Tack så mycket!

Kompisen var just här och hämtade lite prylar, bra tips som han ska försöka ta till vara på!!

Han är alltså huvudfotograf, MEN de har inga stora krav alls, föräldrarna skulle fotat egentligen, men de bedömdes vara för vimsiga...hoppas bilderna blir bra nu!

Återkommer hur resultatet blev.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.