Annons

Sista bilden laddas inte ner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, det är möjligt att frågan hamnat i fel kategori, men kunde inte hitta ett bättre alternativ.

Jag har en Canon 500 DS och jag försöker tanka över bilderna till datorn, men den sista bilden vill inte överföras och nu står min kamera och tuggar. Jag använder Canon's egna Utility och när jag försökte avbryta, i kamerans meny, så står det bara "Upptagen... Vänta." och det har det gjort väldigt länge nu.

Någon som har erfarenhet av detta och hur avbryter jag, säkrast? Behöver jag uppdatera någonting? Formatera minneskort?

Väldigt tacksam för svar!

Allt som finns på minneskortet ska överleva om du bara kopplar ur USB-sladden eller stänger av kameran.

Sedan kan du göra till en vana att inte koppla upp kameran, utan att i stället använda minneskortläsare, så länge du inte kör tjudrat. Minneskortläsare är oberoende av batteri och man ser hela katalogstrukturen på kortet när man öppnar det i filhanteraren.

Och visst ska man formatera, varje gång man har tömt kortet, och om man vill ha bästa möjliga prestanda och inte riskera att filer fragmenteras bör man aldrig radera någon fil från minneskortet, utan alltid rensa allting genom att formatera så fort man har bilderna i datorn och har tagit säkerhetskopia.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto