Annons

singh-ray filter med cokin hållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Novas_86

Ny medlem
Har suttit och läst massa prat om filter i flera timmar nu... allt från cokin, lee, singh-ray, hitech, b&w (om man skulle köra på filter för att skruva) m.m....

Har slutligen kommit fram till att jag vill ha bra filter redan från början och har nästan bestämt mig för att det blir Singh-Ray (eftersom Lee verkar vara svåra att få tag på och jag vill ta med de till min resa i asien om 1 månad)... dock ligger jag och väger mellan det eller att kompromissa lite med ekonomin och köra på hitech som jag har läst ska vara mycket bättre än cokin.... men hitech är plast eller?

Min första tanke var att köpa ett par 100mm singh-ray filter och Lee hållaren 100mm men frågan är om jag kommer behöva det? Har läst att det ska mest vara vid kraftig vidvinkel då 100 är aktuell men å andra sidan har jag inte en fullformatskamera vilket gör att mina bilder ofta är vid 24mm.... å andra sidan så kanske jag någon gång i framtiden vill ha en fullformat?....

Och då tänkte jag köra på Sight-Ray 84mm istället och cokin hållaren men hur pass bra/dålig är hållaren? Finns det några andra hållare jag kan ha i Signgh-ray 84x120mm? Är det någon som vet var andrahandsvärde för Singh-ray 84x120mm filter kan vara? (har inte hittat andrahandsannonser :S)

Andra alternativet var att köra Lee 85 mm som verkar vara lite lättare att få tag på än 100mm....

Vad tycker ni jag borde satsa på?

Novas_86
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.