ANNONS
Annons

Simulera en pressad s/v film i PS!

Produkter
(logga in för att koppla)

ænders

Ny medlem
På grund av ett system byte mitt i ett jobb har jag porträtt dels fotade med min Nikon F3 samt med dito D200. (kanske inte det smartaste jag gjort)

Skulle kunna utveckla upplevelsen att "starta om" till digitalt fotande men vi lämnar det just nu och diskuterar mitt problem.

Jag har nu högsta kvalitet jpg i färg som skall bli svart/ vita och liknande de analoga exponeringarna. Naturljus, kortskärpedjup och pressade två steg ger ett grovt och härligt korn i den analoga filmen. Det knepiga är att åstadkomma det typiska kornet på de digitala exponeringarna i datorn alltså. (mac :)

Tips emottages med glädje.

Anders

Jag använder en plug-in till PS som heter Alin Exposure som jag tycker funkar utmärkt, man kan välja bland flera förinställda filmer både svart-vita och färg. Man kan även göra egna inställningar.

Martin

jag måste hålla med martin.
alien skin exposure är GULD gällande att få det att se analogt ut, med korn och allt!
enkelt att använda är det oxå.
tror det kostar en tusing eller två men det är det banne mig värt!

Hej Anders...,
Jag har ett action som funkar fint för att simmulera korn, 400, 800, 3200 iso. Skall försöka hitta länken där jag fann det.

...du kan också slänga över ett mejl till mig så kan vi ordna det den vägen.

"If you have knowledge, let others light their candles in it"
/Bernt
Mac sedan 1987

Lovande!!!

Alien skin har jag jobbat med i grafiska sammanhang. De har varit kanon och jag testar när jag kommer till en dator som har det installerat eller när plånboken fylls efter jul.

Så Bernt, du kommer att få ett mail av mig. Tack alla så länge.

A

Skulle ni kunna visa några exempellänkar så att man kan se lite hur kornet ser ut i de digitala simuleringarna? Såg nyligen en bild på fotosidan tagen med Mamiyas nya digitala mellanformatare (tror det är 18Mpixels) som liknade en bild tagen med en småbildskompakt och Tri.X. Förstår inte riktigt vitsen med det (trodde en sådan kamera skulle användas för att få kristallklara och korn/bruslösa bilder med) men kornet var ju relativt snyggt simulerat. har ni fler exempel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar