Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Simple viwer-hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Har laddat ner simple wiewer och använder golive cs2.

Undrar om någon kan berätta hur man gör för att lägga in bilderna man tagit med dessa?

Har läst på hemsidan men fattar inget.
 
Jag fattar inte. Skall jag först köra bilderna genom Porta och sedan importera dom till Simple Wiewer?
 
- Ladda hem Porta
- Installera Porta
- Högerklicka på en mapp med bilder och välj "Edit/Make Porta album"
- Klicka på "Start"
- Voila! En färdig websida med allt du behöver
- För mer finslipning, kolla vad du kan göra med knapparna "Edit album..." och "Options..."

För att redigera ett Porta-album du redan skapat så högerklickar du på mappen "album" i den mapp där originalbilderna finns, sen kan du leka vidare...

Porta skapar alltså en websida som baserar sig på SimpleViewer för Flash-visning, plus att det dessutom kan ge en ren HTML-sida för de som inte har Flash installerat.
 
Ok. Så jag behäver alltså inte ladda hem simple viewer... Lite trögt här uppe.

Men men. Man får alltid så bra hjälp här. Själv är man ju inget froffs på varken foto eller datorer. Är ju ekonom :)
 
Så här gjorde jag iaf.

Öppna gallery filen med anteckningar(högerklicka öppna med), där har du rader som ser ut så här:

<image>
<filename>bildensnamn.jpg</filename>
<caption>Bildrubrik</caption>
</image>

Så lägger du bilden i "Image" mappen, och thumbnail med samma namn som bilden i "Thumbnail" mappen.

Högst upp i anteckningar kan du ändra max imagewidth och storlek på boarder osv..
Thumbnails får vara max 65x65 har jag för mig.

Sen kan du kolla hur det blev med "index"

http://surl.se/cgwe

Men porta verkar ju smidigare.
 
Bates skrev:
Så här gjorde jag iaf.

Öppna gallery filen med anteckningar(högerklicka öppna med), där har du rader som ser ut så här:

<image>
<filename>bildensnamn.jpg</filename>
<caption>Bildrubrik</caption>
</image>

Så lägger du bilden i "Image" mappen, och thumbnail med samma namn som bilden i "Thumbnail" mappen.

Högst upp i anteckningar kan du ändra max imagewidth och storlek på boarder osv..
Thumbnails får vara max 65x65 har jag för mig.

Sen kan du kolla hur det blev med "index"

http://surl.se/cgwe

Men porta verkar ju smidigare.

D¨händer jag med. Det är ju bara att ta bort ex ett par rader om man inte vill ha med en bild längre. Eller byta ut en. Men i början när man skall lägga in bilderna verkar Porta bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.