ANNONS
Annons

Silvermax - någon som provat filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Adox Silvermax svartvita film, som presenterades nyligen, är det någon som hunnit prova den och kan delge erferenheter? Har ju sett lite scanningar i 100% på flickr men det verkar inte vara något speciellt med filmen som jag kan se? Har själv fått fram finkornigare och minst lika valörrikt resultat med Efke-Adox KB/CHS100 exponerad efter 160 ISO och framkallad i Adolux ADX 1+29.

Frågan är vad det är man kokat ihop egentligen? Man skriver att det är en klar filmbas som tillverkats av Agfa. Emulsionen baseras på Agfa APX 100. Troligen har både filmbas och emulsion köpts när Agfa lades ner/rekonstruerades kring 2004-2005. Emulsionen har hållts nerfryst tills nu (precis som bl.a de färdiga storrullar av APX 100/400 som man också köpte och höll nedfrysta, tills man tinade upp dom och rullade upp på kasetter och sålde billigt med namn Rollei Retro100/400).

Man skriver också att filmen har mera silver än vanliga svartvitfilmer. Det skulle i så fall kunna vara så att det var det sista man gjorde i de gamla Adox-maskinerna hos Fotokemika i Samobor-Kroatien, innan fabriken togs ur bruk? De maskinerna var nämligen de enda i världen som kunde gjuta tjockare emulsionslager med mera silver. Att man skriver att filmen är gjord i Tyskland motsäger inte det. Bas och emulsion tillverkade i Tyskland. Gjutning i Kroatien och upprullning på kasetter/packning i Tyskland, gör den mera "made i Germany".

Ett annat alternativ skulle kunna vara att det helt enkelt är en svartvit kinefilm från Agfa som nu säljs som något nyproducerat? Också den köpt vid Agfas nedläggning och som hållt nedfryst. Den klara basen, den silverrikare emulsionen och möjligheten att reversalframkalla den kan tyda på att det förhåller sig så? Den silverrikare emulsionen kan tyda på att man tagit en sån nedfryst APX kine-film och nu säljer som vanlig stillbildsfilm. Kinefilm har nämligen mera silver från början för att fungera bättre vid projektion på duk, och då blir emulsionen silverrikare även vid gjutning i moderna maskiner som ger tunnare emulsionslager. Dessutom har den ett kraftigare antihaloskikt (för att förbättra skärpan genom att minska reflektioner) och det skriver man ju att denna Silvermax film också har.

Jag tror alltså att det inte är någon ny film utan någon nedfryst helt färdig, eller delvis färdig film från Agfa som man nu vill tjäna pengar på genom att salfuföra som något helt nytt för oss intet ont anande konsumenter. Därmed inte sagt att den skulle vara dålig. Men man har ju gjort så här förr. t.ex när man saluförde den gamla filmen från Agfa, avsedd för flygplansspaning (med utökat spectra), som en ny film under Rollei-namn.

Men har någon provat filmen och kan ge lite synpunkter? Att köpa en gammal nedrryst kinefilm och fota stillbild med och som inte ger bättre resultat än det som redan finns är jag inte intresserad av. Kan man däremot visa att filmen har något att tillföra eller förbättra gentemot det som redan finns, så kanske den kan vara värd att prova ändå?

Nils/
 
Silvermax - och sedan?

Hej
Med ett lite sent återuppvaknande s/v interesse kan jag bara konstatera att det finns en hel del jag missat!
Men för att börja med din fråga om SILVERMAX - nej jag har inte provat!
Det tände dock ett par frågor i min skalle. Med bas i ditt resonomang som med stor sannolikhet är korrekt återstår så småning om - Vad finns det kvar av S/V film produktion för den "vanliga" konsument?
Vad jag upplever är att det finns mycket lite kvar att konsumera och säljställen blir allt färre. Än är prisläget axeptabelt. Men i fortsättningen?
Ytterligare en detalj - hur kommer det att bli med fotokemin. Är vi snart där att vi får gå på apoteket och handla diverse pulver och koka "soppan" själva.
Om det blir så illa, ja då är det på tiden att börja samla på kundskapen om hur man håller s/v processen vid liv, från scratch.
Alternativet med att köra digitalt och skriva ut på vanligt papper ger mig stora skälvan.

Mvh
Henrik
 
Dina farhågor är lite överdrivna tror jag. Det finns ett otroligt utbud av kemi att välja på idag. Fast i Sverige är det få som säljer produkterna. Photax i Nybro har dock en hel del om du kollar på deras hemsida. I Tyskland och England finns flera firmor som säljer traditionella produkter, för att inte tala om USA. Apoteket kan du glömma, där kan man inte längre handla kemi som man kunde göra förr och blanda själv. Men Volfgang Moersch i Tyskland tillhandahåller det mesta i råkemi om du känner för att blanda själv. Både film och fotopapper finns i rätt bra utbud fortfarande, även om en del märken försvunnit. Dock har vissa återupptagits i produktion, t.ex Agfa Multikontrast som nu heter Adox MCC110.

Det är rätt svårt att hålla koll på marknaden för de här produkterna om man inte undersöker och luskar själv i vad som finns. Fotosidan och fototidningarna rapporterar inte mycket (annat än när något försvinner från marknaden som det ser ut). De får ju inte direkt några pressreleaser när något händer, t.ex den här "nya" Silvermaxfilmen. Intresset är noll och då är de heller inte intresserade att skriva om det eftersom de vill ha många läsare för att få in så mycket reklamintäkter som möjligt. I Sverige är det digitalt som regerar till 100%. Men internationellt är det ett så pass stort intresse att det går att hålla den produktion som finns kvar, och åtminstone den engelska tidningen Black & White Photography håller rätt bra pejl på det som händer. Dock är det en slagsida åt Ilfords produkter i den tidningen.


Jag tror att marknaden har stabiliserat sig på en låg med stabil nivå just nu, efter de första åren på 2000-talet då nedgången var dramatiskt. Och både Ilford och Kodak har rapporterat ökad försäljning av svartvit film de senaste åren. men Kodaks filmtillverkning är ju till salu och vad jag hört så finns flera spekulanter som vill ta över den.
http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Senast ändrad:
Jag funderade på att köpa ett par tre rullar för att pröva men efter att jag läst mer om den så bestämde jag mig för att strunta i det. Orsaken är den att det inte är en film som man kommer kunna satsa på då tillgängligheten endast är i ca 5 år, enligt Adox själva. Tror dock inte att den gjutits av Fotokemika, men man vet ju aldrig...

Filmen ska visst vara nästan identisk med Agfa APX med vissa likheter med "Scala 200". Finns en tråd på APUG om den här filmen och där skriver även en representant från Adox.

/Niklas

Edit: http://www.apug.org/forums/forum390/109879-new-photokina-2012-adox-silvermax-35mm-film-135-36-a.html
 
Scala 200 är ju en svartvit diafilm. Är det en sån typ de nu prånglar ut? Såna filmer har ju mera silver i emulsionen för att få bättre kontraster vid projektion. Och ett tjockare anti-haloskikt för att minska reflektioner och öka skärpan/renheten vid större förstoring.
 
Jag tror nog att det kan vara en variant av Scala 200, ev om filmbasen kommer därifrån och emulsionen kommer från en blandning av den och APX???
 
Agfa Scala var baserad på APX 100 men optimerad för reversalframkallning. Silvermax lär påminna om båda men inte exakt. Emulsionen är knappast gammal frusen sådan, eftersom Adox har egna kemister och tillgång till de gamla recepten.

Det är nog inte att debattera så mycket, utan gillar man agfafilmerna kan man köpa och fota på!

Jag har dock en del APX 100 i frysen liksom många rullar APX 25 i 120. Den senare har jag knappt vågat använda de senaste åren. Dumt, eftersom det är film och inte guld!
 
Inte så mycket debatterande utan mest spekulerande. Och så blir det när man inte vill lägga alla korten på bordet. Tror dock att Adox fölorar på att inte göra det om det nu skulle vara en helt ny film som tagits fram. Misstänksamheten om att det är ytterligare en gammal film som hållits nedfryst, typ den gamla Agfa-film för flygplansspaning med utökat spektra som sålts som en ny film, är inte obefogad när man inte vill tala klarspråk.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Filmen är säkert nygjuten, precis som de säger, men någonting i den är upptinad då produktionen beräknas vara 5 år, sen är det slut. Produktionskostnaden för att tillverka någon av ingredienserna är alltför hög för att låta sig göras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.