ANNONS
Annons

SILVERFOTOGRAFIETS VÄRDE?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Såg i den amerikanska tidningen för samlare av fotografi, BLACK & WHITE MAGAZINE, att Sotheby´s auktionerar ut fotografier från en privat samling. Fotografer som Edward Weston och Diane Arbus finns representerade. Det dyraste fotografiet värderas till 250 000 - 350 000 USD, alltså ca 1,9 miljoner - 2,7 miljoner svenska kronor och är en 37,4 x 36,8 cm stor svartvit gelatinsilverkopia från 1967 av Diane Arbus.

Mina funderingar kring detta är att att den traditionella svartvita fototekniken nu, och speciellt i USA, har blivit jämställd med t.ex den målade konsten. Det konstnärliga värdet i gelatinsilverfotografier värderas mycket högt om bilden är bra och är skickligt kopierad. Kommer den digitalt framtagna bilden att värderas lika högt eller finns det digitalt utprintade/utskrivna bilder som redan idag värderas i dessa prisnivåer? För den som vill titta på bilderna som ska säljas på Sotheby´s kommer en länk HÄR!

Konst och priser på konst är inte lätta att begripa. Okej en originalmålning av nån kändis, men en KOPIA av ett neg eller för all del en utskrift av en digital fil för $50.000!? Det kan ju i princip skapas hur många efterföljare som helst. Eller är det bara en form av autografsamlande? jag förmodar att bilderna är signerade...

Om jag blev oerhört sugen på att ha en sån här bild (http://search.sothebys.com/images/products/4/7/47G9D-smaller-N07986-1.jpg) på väggen skulle jag nog gå ut ett par timmar i en park eller en skogsbacke o spara åtminstone $49.950, ram och utskrift kostar väl nåt...

För de pengarna köper jag fin whisky o efter några glas kommer min bild att framstå som minst lika vacker...

Och gör den inte det så fotar jag av bilden vid första bästa tillfälle o gör en egen kopia ;-)

Nu kanske inte dessa digitaliserade och filkrympta åskådningar säger så mycket om originalen men inte är det några speciellt "märkvärdiga" motiv eller kompositioner. Värdet ligger i att fotografen är berömd och att det är en signerad gelatinsilverkopia/ädelförfarande framställd av densamme. Visst kan efterföljare skapas av ett negativ men det kan knappst åstadkommas av vem som helst och hantverket (både för att åstadkomma negativet och kopieringsarbetet i mörkrummet) värderas högt. Prisnivåerna på traditionell fotografi har närmat sig övriga konstarter och jag tror att det är just hantverket som börjat uppmärksammas. Det svartvita silverfotografiets egnart uppskattas kanske mera i den digitala tidsålderns massiva bildflöde?

Senast ändrad:
Originalkopia är en bild framställd i mörkrum med traditionell teknik. I de här sammanhangen utgör varje "kopia" ett original eftersom det är svårt att få en exakt likadan bild vid nästföljande kopieringar. Detta pga att det är ett hantverk med diverse manuella operationer/ädelförfarande etc. som utförs vid kopieringen av negativet. Dessutom är silveremulsioner material som är svåra att framställa med exakt lika egenskaper från gång till gång. Likaså kan samma negativ kopierat på olika papperstyper ge vitt skilda resultat. Därav benämningen "originalkopia".

Jag vet inte om ni såg tv-filmen om Georg Oddner där han studerade en "kopia" av en av sina mest berömda bilder. Just detta exemplar rev han sönder direkt i filmen eftersom han tyckte den var dåligt kopierad.

Senast ändrad:
jo jag såg det, då blir samlandet av kopierade bilder ungefär som frimärkssamlande, man får jämföra nyanser och papperssorter osv för att fastställa vilken version av kopian man har i ramen... o sen värdera den efter det.

HDFS) (KGS skrev:
jo jag såg det, då blir samlandet av kopierade bilder ungefär som frimärkssamlande, man får jämföra nyanser och papperssorter osv för att fastställa vilken version av kopian man har i ramen... o sen värdera den efter det.

Man värderar givetvis efter bildens kvalitét, både hantverksmässigt och konstnärligt. Det är fotografen som bestämmer pappersorter, nyanser osv. när hon/han kopierar bilden och är man kräsen blir man inte nöjd förrän man lyckats med sina försatser. I min egen papperskorg ligger i regel 5-10 sönderrivna "kopior" efter en mörkrumskväll där jag lyckats få fram en bild som jag är nöjd med (från ett förut okopierat negativ). När jag sedan gör nästa har jag antecknat alla operationer och då blir den "kopian" (om jag gör någon) lättare att få som jag vill ha den.

Jag tror att de flesta fotografer som arbetar seriöst låter bli att släppa ut några dåligt kopierade bilder från sina arkiv och då är risken för att nyanser och pappersorter ska innebära olika värderingar minimal. Men visst kan det vara skillnad på värdet av en platinum- selen- eller guldtonad kopia i jämförelse med en som inte behandlats för arkivbeständighet.

tja jag vet inte det jag... visst kunde jag tycka att två bilder från samma negativ var bra fast de sinsemellan var väldigt olika på den tiden jag lekte med kemi o papper. Olika papperssorter kan ge helt olika karaktär. Att bestämma vilken version som är "bäst" tycker jag är svårt.

Det är lika med digitala bilder. Originalet kan se helt okej ut. Efter autonivåer i PS ser det helt annorlunda ut, men fortfarande en trevlig bild... men vilken är bäst?

Det avgör förstås fotografen. Eller publiken, om de får chansen att se flera versioner vill säga...

Bilagor

• treetestmini.jpg
    treetestmini.jpg
    18.6 KB · Visningar: 166
Jag tror att många förstår skillnaden mellan en utskriven/utprintad datafil och en svartvit mörkrumskopia. Givetvis kan man variera papperstyp och bläck och få annan karaktär och bättre arkivbetsändighet på det sättet med en digital utskrift. Men när grundarbetet vid datorn är gjort behöver det inte göras om fler gånger. Det räcker med att trycka på några knappar för att snabbt få en likadan bild. Kanske är det därför som man talar om originalkopior vad gäller svartvitt analogt hantverk och att deras värde ser ut att hållas högre av konstmarknaden?

Jo, helt rätt, men jag refererade till mina gamla minnen från analog tid. Även då kunde kopiorna sinsemellan bli mycket olika men ändå vara okej, beroende på vad man valde, eller råkade ha hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar