Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silverfast, multi exposure fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne1453

Aktiv medlem
En funktion "Multi exposure" sägs av Silverfast rädda detaljer i djupa skuggor och i underexponerade bilder. Med funktionen aktiverad scannas bilden två gånger och sedan läggs de båda bilderna ihop till en och hokuspokus så framträder en massa förlorade detaljer ur mörkret utan att ljusa partier påverkas. Fiffigt tänkte jag. Sådana bilder har jag en del av i mina dialådor och en hel del Kodachrome. Något för mina bilder tagna med blixt där den inte orkade lysa upp kanterna och bakgrunden som blixtarna var på 80-talet. Den andra gången som bilden scannas tar det 25 minuter extra och spänningen var stor när jag väntade på det första resultatet. Besvikelsen var inte desto mindre då bilden blev identisk med funktionen urkopplad. Flera försök med olika bilder leder till exakt likadant exponerade bilder. Vad kan vara fel?

En funktion "Multi exposure" sägs av Silverfast rädda detaljer i djupa skuggor och i underexponerade bilder. Med funktionen aktiverad scannas bilden två gånger och sedan läggs de båda bilderna ihop till en och hokuspokus så framträder en massa förlorade detaljer ur mörkret utan att ljusa partier påverkas. Fiffigt tänkte jag. Sådana bilder har jag en del av i mina dialådor och en hel del Kodachrome. Något för mina bilder tagna med blixt där den inte orkade lysa upp kanterna och bakgrunden som blixtarna var på 80-talet. Den andra gången som bilden scannas tar det 25 minuter extra och spänningen var stor när jag väntade på det första resultatet. Besvikelsen var inte desto mindre då bilden blev identisk med funktionen urkopplad. Flera försök med olika bilder leder till exakt likadant exponerade bilder. Vad kan vara fel?

Det beror nog främst på skannerns kapacitet. Multiexponering varierar inte exponeringen, utan den gör ett antal identlska skanningar. Det gör att brusnivån minskar märkbart, vilket är viktigt om du sedan försöker lyfta fram detaljer ur skuggorna.

Stefan

Ja fast då är det ju väldigt oseriöst av SilverFast att marknadsföra en funktion som kostar 500kr extra men som bara fungerar till vissa modeller. Man laddar ju ner en skräddarsydd version till just den scanner man har och om funktionen inte fungerar borde den inte vara valbar.

Ja fast då är det ju väldigt oseriöst av SilverFast att marknadsföra en funktion som kostar 500kr extra men som bara fungerar till vissa modeller. Man laddar ju ner en skräddarsydd version till just den scanner man har och om funktionen inte fungerar borde den inte vara valbar.

Då tycker jag du ska reklamera köpet alternativt öppna ett support case på deras webb.

Jag upplever LaserSoft Imaging som ett seriöst företag som anser sig vara marknadsledande, jag tror nog de hjälper dig.

http://www.silverfast.com/show/support-start/en.html

Jag har Silverfast AI Studio 6.6.0r3 till min Nikon Coolscan V ED och jag upplevde ett kvalitetslyft (mindre brus och diskretare korn) med multiscan , jag brukar köra 4 passes (men multiscan är nog inte samma sak som "multiexposure" (?)).

Vad har du för scanner? Jag har nog aldrig själv provat multiexposure på min scanner.

Jag har Silverfast AI Studio 6.6.0r3 till min Nikon Coolscan V ED och jag upplevde ett kvalitetslyft (mindre brus och diskretare korn) med multiscan , jag brukar köra 4 passes (men multiscan är nog inte samma sak som "multiexposure" (?)).

Det jag tänkte på var multiscan, som ger längre skanningstider, men lägre brusnivåer. Jag ser nu att Silverfast har en funktion för multi-exposure, som fungerar exakt såsom du tänkt dig, dvs skannar två gånger med olika exponeringstider.

Stefan

Undrar om multiexposure fungerar på Nikon Coolscan V ED?

Jag ska vid första bästa tillfälle provköra multiexposure på min Nikonscanner, intressant att se om (och hur) det funkar.

Jag köpte förresten Silverfastvarianten med IT8-kalibrering, det rekommenderas verkligen. Efter kalibrering blir scanningsresultaten oftast perfekta på första försöket.
Jag scannar för det mesta Fujichrome, jag vill minnas att Kodachrome är svårscannat (Stefan kan nog kort redogöra för detta, Kodachromescanning har varit upp i flera tidigare trådar genom åren) och att det är svårt att hitta Kodachrome-IT8-targets.
Kommer man i framtiden ö h t att kunna köpa nya Kodachrometargets nu när Kodachrome inte tillverkas längre?

Blev lite OT, sorry.

jag vill minnas att Kodachrome är svårscannat (Stefan kan nog kort redogöra för detta, Kodachromescanning har varit upp i flera tidigare trådar genom åren) och att det är svårt att hitta Kodachrome-IT8-targets.
Kommer man i framtiden ö h t att kunna köpa nya Kodachrometargets nu när Kodachrome inte tillverkas längre?

Alla filmer som finns idag är ju framkallade i en och samma process, E-6. Det innebär att pigmenten som används är väldigt snarlika varandra, vare sig det är en Fujichrome eller Ektachrome. Även de äldre E-3 och E-4 filmerna är tillräckligt lika för att man ska kunna få till ett skapligt resultat.

Kodachrome är en helt annan film, där färgen tillsätts i efterhand i samband med framkallningen. Det gör att man har helt annorlunda pigment i en sådan film och det gör att en profil som är gjord på ett referensdia från en Ektachrome-film ger ett dåligt resultat för Kodachrome.

Idag känner jag bara till ett ställe som säljer Kodachrome-referensdior och det är B&H i New York. Och som sagt, framkallningen av dessa filmer upphör den sista november. Sedan är det kört, det blir ingen mera Kodachrome-dia framkallad. Så ska du ha en referens, skaffa den nu.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto