Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silkypix Photolabo för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildbehandlingen använder samma kod som SilkyPix, denna kod finns även internt i K100D:s inbyggda JPEG omvandlare (den tar ju bilden i råformat och sedan omvandlar internt till JPEG när den sparar, om man har valt JPEG). Men, Photolab ska ej förväxlas med SIlkyPix, SilkyPix är fortfarande ett eget, unikt program med möjligheter som PhotoLab saknar.

Jag har inte fått PhotoLab3 fungera på min Mac, den packas upp och sedan får jag ett felmeddelande. Kanske måste ha gamla PhotoLab installerat först... jag försökte med den, men den vart för strulig.
Så jag kör Bibble Lite 4.8 och det är ett suveränt program.

Hälsar
R

Den fungerar på min PC men där är det så att du måste ha en äldre version för att kunna köra en senare. Schysst att Pentax bjuder den här!

Bl.a.finns nu distortion och ca-correcion i programmet.

Senast ändrad:
Shyst av Pentax. Kan bara hålla med.
Jag laddade ner från pentax USA där det även finns äldre material att ladda ner.

Trots att jag fick programmet med min kamera, och inte har någon användning av ett till...
...så gör en sådan här sak att jag faktiskt blir ytterligare lite mer nöjd med min Pentax.

Roland Mabo skrev:

.........Jag har inte fått PhotoLab3 fungera på min Mac, den packas upp och sedan får jag ett felmeddelande. Kanske måste ha gamla PhotoLab installerat först... jag försökte med den, men den vart för strulig.
Så jag kör Bibble Lite 4.8 och det är ett suveränt program.

Hälsar
R

Går det inte att köra Windows på Mac?

Det går att köra Windows på Mac, men varför ska jag välja att köra Pentax PhotoLab/Browser under Windows på en Mac - när jag nu kör Bibble Lite 4.8 under Mac och det programmet är på alla sätt och vis mer innehållsrikt än Pentax eget? Känns en aning märkligt... :)

Bibble Lite har ju både brusreducering med inbyggd Noise Ninja och korrektion för distorsion, plus massa andra saker som jag bara hunnit skumma igenom än så länge...

Den kommer med en inbyggd browser, så det behövs inte två program (varför både vodka och pissljummen päronsoda in i duschen? jag tar bara "full & go"... haha, jag tycker den pastischen på gamla Wash&Go reklamen är suverän fortfarande... varför två när det finns en? :) )...

Hälsar
R

Senast ändrad:
Det snurrar på hur bra som helst på Macen, så klart!

Jag gick från ver 1 via 2.1 till 3:an. Håller med om att det är lite irriterande att filerna packas så man måste ladda hem ett uppackningsprogram.

Det gick fint för mig att uppgradera från 2 till 3 med.
Körde Rawshooter innan för jag tyckte inte 2:an var så rolig att jobba med. En sak som slog mig nu när jag prövade 3:an, blir det bättre skärpa i den konverteraren?? Rent spontant tycker jag det.

Nu har jag provat under eftermiddagen...
PhotoLab 3... ja, vad ska jag säga?
Hur segt som helst, bilden uppdateras inte när man drar i reglagen utan först när man släpper dem. Användargränsnittet har för mycket Windows i sig, känns inte Mac.
Resultatet, om man orkar vänta så länge, blir helt ok...

Jag fortsätter med Bibble ett tag till. :)
Går att göra så mycket mer, det är snabbare och bilden uppdateras när man drar i reglagen.

Hälsar
R

Den är snabbare på PCn än på Macen konstigt nog men tyvärr ingen "live visning". Bra resultat blir det i slutändan i alla fall.

Den är inte optimerad för Mac, troligen är den utvecklad på PC först och sedan konverterad. Finns inte i Universal Binary version heller som jag fattat det, utan körs i Rosetta-emuleringen på en Intel Mac (soom jag har). Jaja, jag hoppas Pentax börjar ägna mer uppmärksamhet åt Macanvändarna i framtiden...

SilkyPix, riktiga stora, för Mac OS X lär vara mycket snabbare - men jag har inte provat det själv. Är nöjd med Bibble. Jag orkar inte prova fler nu, jag blir så förvirrad för man trycker på olika saker i dem haha. :)

Hälsar
R

papi skrev:
Den är snabbare på PCn än på Macen konstigt nog men tyvärr ingen "live visning". Bra resultat blir det i slutändan i alla fall.

Kan bara hålla med! Tyvärr kanske gränsnittet är lite si och så, tycker det inte är upplagt för ett enkelt arbetsflöde. Samma intryck fick jag av Bibble. Däremot är Rawshooter i mina ögon ett riktigt kompetent program. Bra layout, arbetsflöde och snabb visning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar