Annons

Signera ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hej

Jag tänkte signera ett bild som jag ska sedan skriva ut som poster (50 *50cm). Har tänkte bara mitt namn lite diskret längst ner i högra hörnet. Jag arbetar med Photoshop och jag har ingen digital ritbräda.

Tycker ni jag skall välja ett typsnitt i PS som ser ut som skrivstil?

Eller går det ansluta min ipad till PS och signera via den?

Hur skulle ni gjort?

(Har sålt en bild och kunden vill att jag signerar)

Jag brukar signera varje utskrift för hand. Jag tycker det ser trevligare och kanske en smula mer "äkta" ut. Det gäller bara att ha en bra penna, antingen mjukt blyerts för matta papperssorter eller en pigmentbaserad permanentmarker med smal spets för blanka papper.

Skriv för hand

Jag gör i princip som Michael.

I mitt fall har jag printat ut på matt skrivbart papper med vit ram och textat i ramen strax under bilden med blyerts - jag textar mycket i mitt yrke.

Om du vill ha den att se lika ut på flera bilder, och är orolig för att kladda om du skriver den direkt för hand, kan du göra så här:

Skriv din signatur för hand på vitt papper med svart penna, fotografera den, och frilägg den med hjälp av tröskelvärde och spar som PNG med transparent bakgrund. Den kan du sedan klistra in var du vill. Om du vill ha den vit eller annan färg är det bara att växla färg i bildbehandlingen när den klistras in.

Gör som ovan skriver, men istället för att spara den som en bild kan du "Definera penselförinställning".
På så sätt har du alltid din signatur i dina penslar och du kan ändra storlek och färg precis hur du vill.

Ps. Om du inte får fram "Definera penselförinställning" under "Redigering" så beror det på att bilden är för stor. Ändra då bildens storlek!

Lycka till!

Ett annat alternativ som jag gjorde igår är att ladda ner en skiss app, tex scetchbookx till din smartphone. Skriv din signatur på mobilen, spara den som png eller jpeg, för över den till datorn och lägg sedan in den i photoshop.

För web är nog en färdig signatur direkt vid export att föredra.
Men vid utskrift är det väl ganska dåligt att man inte orkar signera verket personligen?
Som att få en personlig signering av kändis på ex cd skiva eller köpa ett färdigtryckt?

Jfr konstvärlden

En tavla/etsning/litografi personligen signerad är mer värd i pengar, och kanske t o m känslomässigt, än en med tryckt signering.

Tack för alla tips!

Självklart signerar jag direkt med penna om jag själv överlämnar fotot.

Jag glömde beskriva att ibland är arbetsflödet att jag skickar ett foto till crimson som sedan direkt skickar till kunden och då är det knivigare att själv signera. Och jag vet att det alltid är bäst att själv granska utskriften innan bilden går till kunden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto