Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas nya EX 70-200/2,8 HSM DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Låter som en optimal kombination i mina ögon. Har länge velat mellan en Sigma 150mm/f2.8 macro eller en 70-200/f2.8 telezoom men frågan är ju hur bra macro man får med en telezoom med "fuskmacro" funktion? Är det alls jämförbar skärpa med t ex en fast optik/riktig macrolins (Sigmas 150mm)?

Närgränsen är ju dock bara 100 cm på nya telezoomen men jag har ju dock ett 60mm/f2.8 macro också om jag ska vara riktigt kräsen.

Vet inte om denna optik hunnit komma ut på marknaden ännu. Men ifall den gjort det, har någon hunnit klämma, känna och testa den ännu?
 
Hittade och skrev om nyheten i morse på www.....

Det lär dröja tills den hamnar på butikshyllorna och det är väl tveksamt om den kommer att dyka upp på Elmia i Sigmas monter.

Skärpan lär vara bra, men den slår nog inte Sigmas 150/2.8 Macro på fingrarna. Den nya 70-200/2.8 EX DG har en förstoring på 1:3,5 vilket är dubbelt upp mot gamla modellen.
 
Jeppe skrev:
Hittade och skrev om nyheten i morse på www.....

Det lär dröja tills den hamnar på butikshyllorna och det är väl tveksamt om den kommer att dyka upp på Elmia i Sigmas monter.

Skärpan lär vara bra, men den slår nog inte Sigmas 150/2.8 Macro på fingrarna. Den nya 70-200/2.8 EX DG har en förstoring på 1:3,5 vilket är dubbelt upp mot gamla modellen.

Nä förstår att 150mm/f2.8 macro säkert är skarpare men kanske ändå att den nya 70-200mm/f2.8 kan vara en bra kompromiss?

Var hade du skrivit om denna lins?
 
får hålla med johannes. närgränsen är intressant men skulle inte få för mig att använda detta som rent macro-objektiv
 
Czon skrev:
får hålla med johannes. närgränsen är intressant men skulle inte få för mig att använda detta som rent macro-objektiv

Nä, mer som en kompromiss tänkte jag nog. Har ju ett 60mm macro också som jag tänkte behålla. Men tidigare 180 cm känns ju väääldigt långt ifrån även om 100cm också är det.
 
Det stativfästet ser ju helt sjukt ut på just den gluggen. Finns INGEN som helst anledning att drämma till med den sizen. Det fästet som finns är mer än väl tilltaget.

Närgränsen däremot är väldigt intresann.
 
Tycker det här är en större nyhet än vad det ser ut som vid första anblicken. Närgränsen är ett problem med dom befintliga 70-200 2,8 varianterna, i alla fall för mig. Jag fotar mycket hockey och ibland klumpar spelet ihop sig just vid fotobåset. Jag hade kunnat få kul närbilder med den nya Sigman som jag missat pga närgränsen hittills.
Ska man fota flugögon är det nog inte rätt verktyg dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.