Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas normalzoomar med bländare f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

hw-tph

Aktiv medlem
Sigma verkar ha en hel drös ljusstarka normalzoomar. Jag funderar på att skaffa mig något liknande till min Canon 350D men Canons 24-70L 2,8 är löjligt dyr för mig som glad amatör.

Är det någon som har någon erfarenhet av Sigmas varianter? De jag är intresserad av är dessa (priser enligt Cyberphoto.se):

24-60 DG 2,8 (3850kr)
24-70 DG Macro 2,8 (4095kr)
28-70 DG 2,8 (3080kr)

18-50 ska ju vara väldigt trevlig men jag känner att den är lite i kortaste laget för mig. Jag har en Sigma 10-20 så jag behöver inget mer på den riktiga vidvinkelsidan.

Så om ni har eller har provat någon av dessa får ni gärna säga vad ni tycker. Jag hade tänkt använda objektivet till bl.a. konsertfoto så det är viktigt att t.ex. autofokusen fungerar bra trots dåligt ljus.

Tacksam för alla svar!
Håkan

köp ett begagnat objektiv och sälj det om det inte funkar så bra?
jag köpte ett billigt (1000 kr) sigma 28-70/2.8, dock inte med EX, och liknande nya beteckningar och förbättringar. det känns prisvärt men sen vet jag inte om skärpan är den allra bästa. tyckte autofokusen kändes lite seg på min D50, men det kan ju bero på att jag även använder den på min D1H ibland...
jag skulle provat den på en liten konsert i förra veckan, men ljuset var i stort sett obefintligt så jag fick aldrig provat objektivet tyvärr.
ett annat tips är att söka lite på dpreview.com's forum, där finns det många aktiva och en hel del kunskap.
annars ska tokina at-x 28-70/2.6-2.8 vara grymt bra! nästan lika bra som canon's motvarande L-objektiv. finns ibland till försäljning för hyfsat billig peng.

Är verkligen tokinan någonting att ha? Jag har inte hört mycket gott om den...men jag har inte haft den själv.

Jag äger ett exemplar av Tokinaobjektivet. Bildkvaliteten är mycket bra, enda anmärkningen är att det är lite för mjukt för min smak på 70mm och full öppning, annars hittar jag ingenting att klaga på.

Byggkvaliteten är helt suverän, lång före exempelvis Tamrons 28-75. En riktigt gedigen bit - så välbyggd originaloptik har nypris på över 10 000 kr.

Kolla fotosidans recensionsbank för fler som är nöjda.

Photozone har ett test här:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tokina_2870_2628/index.htm

hej

jag har haft 24-70/2.8 samt 18-> på en 350D

Har idag en 24-70/2.8L Canon

Sigman e helt klart bra på en 350D i vart fall, det enda jag märker är att canonen fokucerar snabbare och är nättare. Sigman har ju 82mm filter, canon 77mm.

Så jag var klat nöjd med sigman, sålde den med kameran. Detta då köpte min 5D.

Roine

Tack för era tips och kommentarer!
Jag var i väg och provade Sigman i onsdags och den är helt klart något i min smak (även om den är väldigt stor). Tokinan har jag letat lite efter men det förefaller som om den inte säljs över huvud taget numera?

Håkan

tror tokinan fick en efterföljare med 2.8 hela vägen istället för 2.6-2.8, dock var efterföljaren sämre optiskt efter vad jag läst. och jo, den säljs nog bara begagnat nu, och inte så ofta...

men om sigman känns bra, så köp den? alternativt hitta en begagnad. begagnade 28-70/2.8 objektiv säljs rätt ofta till bra priser nu, men 24-70/2.8 är väl lite mer sällsynta.

hej

det är oerhört värdefulla mm skillnaden mellan 24 o 28 ssom vidvinkel.

Har haft ett canon 28-80/2.8-4 innan jag köpte 24:an och på essa kamror är det avgörande.

Roine

Jo, jag har ett Sigma 10-20 som jag är mycket nöjd med. Jag vill gärna slippa kånka runt på kitoptiken (18-55) och ser helst att glappet mellan vidvinkelgluggen och den zoom jag nu köper är så liten som möjligt. Sigma 28-70 går antagligen bort av den anledningen och att hitta ett fint 24-70 begagnat verkar inte helt enkelt...

Lars, jag har läst Lightrules' test av Sigma 24-70 vs Tamron 28-75 tidigare och det intressantaste med den artikeln är den kommentar han lagt till långt efteråt - att autofokusen i princip har upphört att fungera på hans Tamron och att den inte fungerar efter service heller... :eek:

Nä, det lutar onekligen åt 24-70 eller kanske 24-60 om den är mycket billigare. Om någon har ett till salu så vet ni var jag finns...

Håkan

hw-tph skrev:
Lars, jag har läst Lightrules' test av Sigma 24-70 vs Tamron 28-75 tidigare och det intressantaste med den artikeln är den kommentar han lagt till långt efteråt - att autofokusen i princip har upphört att fungera på hans Tamron och att den inte fungerar efter service heller... :eek:

Håkan

Det har jag inte sett, men det är nog inget som är något som är vanligt på Tamronen, har haft min i 1½år nu och säkert tagit 4000 bilder med det och det funkar bra fortfarande.

Hoppas du hittar något som du är nöjd med iaf...

17-70

Kanske en Sigma 17-70. Visserligen inte bländare 2.8 genom hela zoomomfånget men en bra alternativ.

Jag har nu lekt en kväll med Sigma 24-70 2,8 Macro och efter dessa första intryck är jag mycket nöjd (än så länge). Jag väntar med fullständig recension en månad eller två.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar