Annons

Sigmaobjektiv som gav err 99 fungerar med 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)

apoe

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt Sigma 28-105mm F3.8-5.6 UC III Asph. IF som jag kör med min analoga EOS 300. Jag testade objektivet till min 20D när jag köpte kameran. Resultatet blev err 99. Nu, några firmwareuppdateringar senare testade jag av en händelse igen. Till min förvåning fungerade objektivet! Jag antar att det har med firmwaren att göra.

Jag tror inte att det har något att göra med dålig kontakt mellan kamera och objektiv eftersom jag gjorde rent kontakterna noga när jag prövade först. Har någon annan gjort samma glada upptäkt?
 
Nån som har upplevt samma sak med 350D? Jag har en sån och ett Sigma 28-105, och får err99 ibland. Med min 300D uppstår det aldrig.
 
Jag väcker liv i denna gamla tråd igen. Jag har fortfarande problem med mitt Sigma 28-105mm f/2.8-4.0 Aspherical. I början var problemet som jag skrev ovan att jag fick err99 med min 350D. Numera exponerar kameran fel när jag har det här objektivet på, inga problem med 18-55, 75-300 eller 35-105. Jag har slutit mig till att problemet fortfarande sitter i dålig kontakt i kontaktytorna på objektivet.

Så till själva frågan: Är det någon som har en dundermirakelkur för att tvätta riktigt rent på kontaktytorna?? Fram till nu har jag putsat med tops som jag blött med Klorhexidin-lösning.
 
Har du kollat trådarna om uppdatering och om-chippning av gamla Sigma-gluggar?

Jag hade en gammal 70-300 som Sigma servade utan kostnad till min 300D för ett par år sedan.
Det fanns en lista på vilka gluggar som kunde chippas.

Kolla om den garantin fortfarande gäller.

Mvh J O
 
Det vet jag redan att den inte gör. Jag har haft kontakt med företaget med Sveriges sämsta service (Tura) och man läste inte ens igenom vad jag hade för problem, utan klistrade in något standardsvar om att det kostade si och så att byta firmware. Se ovan. Det som gör att jag tror att det är dålig kontakt som är orsaken, är bara att först funkade gluggen problemfritt, sen hade jag problem med err99 ett tag, och nu är det exponeringen. Kan det verkligen vara firmwaren då?
 
PixelArt skrev:
Jag väcker liv i denna gamla tråd igen. ,,,,,,

.... Är det någon som har en dundermirakelkur för att tvätta riktigt rent på kontaktytorna?? Fram till nu har jag putsat med tops som jag blött med Klorhexidin-lösning.
Jag har för mig att Klorhexidin används inom sjukvården som desinficeringsmedel, dvs dödar bakterier. Jag tror inte att dina kontakter har drabbats av "förkylning" ;-)

Trolgen behöver du något som löser fett. Dock måste du vara säker på att inte lösa plast. Troligen olika former av alkoholer bäst.
(dock inte den söta likören i barskåpet... )

Använd inte bensin eller aceton. Dessa löser inte fett men angriper plaster.
 
Har ett Sigma 135-400/4,5-5,6.
Jag får Err 99 bara om jag kör med annan bländare än största möjliga. Fungerar utan problem om jag exponerar med största möjliga bländare (4,5-5,6).
Objektivet fungerar för övrigt helt fel fritt på min analoga EOS 500.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.