Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigmaobjektiv för minolta...funkar till sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske. Det är samma fattning så rent mekaniskt fungerar det. Problemet är att en del äldre Sigma-objektiv har problem med den elektroniska kommunikationen mellan objektiv och moderna (digitala) kamerahus. Sigma har tidigare erbjudit modifiering av drabbade objektiv. Jag vet inte om de fortfarande gör det.

Anledningen till Sigmas problem är att de inte konstruerade objektiven med specifikationer från Minolta (Sigma ville inte betala för denna information) utan försökte klura ut kommunikationen genom att titta på hur andra objektiv kommunicerade. Uppenbarligen lyckades de inte till 100% ...

Har du möjlighet att testa objektivet?

Tack Göran för ditt kompletta svar!
Funderingen var att kunna köpa gamla minolta objektiv till denna sony kamera för att komma lite billigt undan, men det är det ju inte värt om det inte fungerar ordenligt.

Dyxum finns information, bilder, recensioner mm om i stort sett alla objektiv som passar (till en A550).

Surfa till objektivsidan och leta. Notera kommentaren mitt på sidan om att läsa den detaljerade sidan för varje objektiv angående information om eventuella problem med Sigma och Tokina.

Tack Göran för ditt kompletta svar!
Funderingen var att kunna köpa gamla minolta objektiv till denna sony kamera för att komma lite billigt undan, men det är det ju inte värt om det inte fungerar ordenligt.

Nyare typer av Sigmas objektiv fungerar i alla fall vad jag vet..Har ju ett Sigma själv.... Däremot bör du aningen se upp med dom billigaste telezoomarna som verkar gå sönder lätt pga Sony´s motorer drar sönder nått plasthjul inne i objektiven,.

På Tura Scandinavias hemsida kan du ladda ner en excel-fil som beskriver vilka objektiv som funkar. (Kolla på tredje fliken i dokumentet)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto