Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma vs Tamron vs Tokina ?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Är det något av dessa märken som sticker ut lite mer än de andra vad gäller byggkvalité, optik mm? Det är givetvis en svår fråga då det finns enskilda gluggar från vardera märke som är bättre än ett billigare från det andra märket men rent generellt? Vilket av följande märke är er favorit och varför?

Har ingen favorit. Det går ej att generalisera.

Tyckte tidigare inte om Sigma men efter att ha köpt ett Sigma 17-70 så sitter det ofta ett Sigma på kameran.

Om jag skulle köpa något nytt så skulle jag bara gå på recensioner och strunta i om det Tamron, Sigma eller Tokina på objektivet.

Möjligen skulle Tokina ligga bättre till men det beror på att jag har Tamron och Sigma men inte Tokina.

Jag tycker att det är skoj att testa nytt. Dock går gränsen vid kamerahus. Där är alla mina tre hus EOS.

bigsmooth skrev:
Är det något av dessa märken som sticker ut lite mer än de andra vad gäller byggkvalité, optik mm? Det är givetvis en svår fråga då det finns enskilda gluggar från vardera märke som är bättre än ett billigare från det andra märket men rent generellt? Vilket av följande märke är er favorit och varför?

Enkelt. Tamron är bäst, för de har bäst linslock. Punkt.

/Per

Tokina helt klart !

Deras objektiv är betydligt bättre byggda, ofta i metall, Tokina är lyxvarianten av tredjepartstillverkarna, ta deras billiga 19-35'a tex, byggd i metall med en väldigt fin finnish och med en optisk prestanda som slår dom flesta kitgluggar på fingrarna, i mitt tycke världens mest prisvärda objektiv.

Deras nya 100 makro är ju också ett bra exempel på kvalitet, fick toppbetyg i senaste Foto.

/kent

Håller med om att Tokina står sig mkt bra. De slår ofta även "originalobjektiven" på fingrarna byggkvalitetsmässigt.

Tamron känns lite plastigare. Sigmas EX-objektiv är emellertid oftast också välbyggda, men jag håller Tokina snäppet högre.

Optiskt sett finns det både riktigt bra och halvtaskiga exempel från alla tre tillverkare. Oftast får man ju vad man betalar för, och man får sätta prestandan i förhållande till bland annat zoomomfång och andra kompromisser. Generellt sett så står sig alla tre tillverkarnas nyare och dyrare objektiv väldigt bra, till och med mot originaloptik som är flera gånger dyrare. Det finns även en del äldre godbitar på begagnatmarknaden som ger finfint bildresultat, men man får läsa på lite och kolla upp vilka som är de bra modellerna. Som sagt, alla tre märken har både prisade och mindre populära objektiv när det gäller bildkvalitet.

Byggkvaliteten är en annan historia, där skiljer det sig lite mer. Sigma har allt från plastgrunkor som är bland de billigaste objektiven på marknaden till deras EX-serie som håller hög klass i finish och materialval. Tamron är lite jämnplastiga utöver hela sortimentet; alla Tamronobjektiv jag testat har känts ungefär likadana. De har ju ingen dyrare serie som Sigma. Trots att de har ett antal objektiv som presterar riktigt bra har de inte fått samma proffsiga byggklass som är brukligt i den klassen. Tamrons objektiv är väl jämförbara med Sigmas lite dyrare konsumentobjektiv (dvs inte billigaste objektiven, men några steg under EX-klassen).

Tokina, där har vi ett företag som vet hur man bygger rejäla objektiv. Deras billigaste objektiv är mer välbyggda än Tamrons, och deras dyrare ligger kring samma klass som originaltillverkarnas flera gånger dyrare optik. Precis som Kent och Magnus sätter jag Tokina överst på listan, tycker också att deras objektiv känns snäppet bättre än Sigmas EX-motsvarigheter.

Per nämnde objektivlocken - både Tamron och Tokina har objektiv med "nypgrepp" som man kan ta bort framifrån även då motljusskyddet är monterat. Sigma envisas med att bara ha lock som man måste klämma från sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar