Annons

Sigma till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Hej, jag har ett Sigma 70 mm1:2.8 som jag är väldigt nöjd med, men nu skulle jag behöva en normalobjektiv. Har ett manuellt 50 mm sedan gammalt. Objektiven jag står och väger mellan är Sigmas 30 mm 1.4 eller Sigmas 28 1.8. Det skiljer ca 500 i pris, men behöver det betyda att 30 är bäst. Någon som har erfarenhet av dessa två!? Något annat liknande som är bättre (smärtgräns på 5000:).

Tack för all hjälp!!

/Ida

Jag skulle nog köpa Pentax 35/2,8 Limited.(5500:)
Då får du ett 1:1 makro på köpet.
Annars har du den nya 35/2,4 för 1900:-,som har fått kanonfina betyg.
Om det är ljusstyrkan du är ute efter (vilket är ett dyrt nöje för litet användningsområde) så är de bägge Sigmorna ett bra alternativ.Pentax FA 50/1,4 kan man fortfarande köpa (4000:) och är ett ypperligt porträttobjektiv.
Sigma är bra grejor,men de har inte riktigt samma klarhet i färgerna som Pentax. Skärpemässigt är det ingen skillnad.

Objektiven är anpassade för lite olika ändamål, 28an är en vidvinkel till fullformat medan 30an mer eller mindre är ett normalobjektiv till crop (pentax digitala). 28 sägs ha långsam af, sedan väger den rätt mkt. 30an väger också, men mindre. Ett minus med 30 till pentax jämfört mot andra märken är att den inte har någon inbyggd motor samtidigt den ofta går att hitta billigare till canon/nikon från vissa återförsäljare.

Själv har jag hakat upp mig på pentax da 40 2,8. Grymt bra objektiv, dessutom pannkaka.

Javisst ja,40:an glömde jag ju bort.Jag har den ju själv,och som Johan säger,den är mycket bra och extremt kompakt.

Tack för alla tips och råd. Blev en Sigma 30/1.4 tillslut då jag framför allt lockades av att den var ljusstark. Jag har ännu inte hunnit använda den mer än några provbilder, men hoppas att jag kommer bli nöjd... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar