Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma till Minolta utan HSM, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Vet någom varför Sigma bara förser sina objektiv med HSM-motor till Canon och Nikon men inte Pentax och Minolta?

Det finns SSM till minolta.
Vad jag har förstått så har inte Sigma licens på de HSM, USM, SSM, etc tekniker som används av de olika tillverkarna. Utan de kör med reversed engineering och de har inte lyckats på ett tillfredställande sätt med minolta fattningen.

Nome Nescio skrev:
Det finns SSM till minolta.
Vad jag har förstått så har inte Sigma licens på de HSM, USM, SSM, etc tekniker som används av de olika tillverkarna. Utan de kör med reversed engineering och de har inte lyckats på ett tillfredställande sätt med minolta fattningen.

HSM är ju Sigmas eget system...

Det är enbart de allra senaste Minoltahusen som stöder motor i objektivet. Sigma skulle därför behöva två olika serier till Minolta för att täcka huvuddelen av möjliga köpare. Det blir då inte lönsamt.

Järmför med Canon där alla kamerahus sedan starten har samma motortyp (i objektivet) och Nikon där alla kameror sedan F90 (1992 + F4 från 1988) stöder både motor i kameran och i objektivet.

Sigma 800/5,6 och 500/4.5 ser ut att finnas med HSM för Minolta, åtminstone enligt Cyberphoto. Antingen är det nån liten detaljmiss, eller också har Sigma "knäckt" Minoltas SSM (som själva bara orkar sätta det på de allra dyraste objektiven).

objernulf skrev:
Det är enbart de allra senaste Minoltahusen som stöder motor i objektivet. Sigma skulle därför behöva två olika serier till Minolta för att täcka huvuddelen av möjliga köpare. Det blir då inte lönsamt.

Men varför skippar de oss Minoltaägare helt med sina motor-only-objektiv?
Själv hade jag precis bestämt mig för Sigmas 150/2.8 Macro, men så visar det sig att den inte finns med Minoltafattning :(

Om jag gissar så skulle jag tro att det är något med motor- och datakopplingen mellan hus och objektiv som spökar och det därför inte kommer så många Sigma HSM till minolta.

objernulf skrev:

Då borde ju de nya "digital" objektiven kunna vara försedda med motor.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar