Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma-service och utökad garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakob89

Medlem
Hej!

Har två frågor ang. mitt Sigma 18-50 f2.8 HSM Macro.

1. Jag vill nu lämna in det på service (inköpt 1 april 2008 i USA), detta pga. småglapp och felfokusering. Är det då vettigt att Tura ska ta ut 1 000 SEK för detta serviceärende? Har varit i kontakt med dem och de är det svaret jag får.

2. Det står något på Sigmas hemsida om utökad garanti i samband med registrering av objektivet, gäller det mitt objektiv också? Hur lång garanti fick jag från början? Är förvirrad i garantidjungeln.

Väldigt tacksam för svar!
 
1. Japp, inte bara är objektivet mer än ett år gammal, det är även köpt i USA.

2. Förmodligen gäller denna utökade garanti endast i USA.
 
Vad spelar det för roll om det är inköpt i USA egentligen? Konsumentköpslagen säger att produkten ska vara fullt fungerande i 2 år, menar du att det inte gäller i detta fall?
 
Läste mitt svar igen och det var ganska korkat skrivet ja. Undrar mest vad Jeppe menar med att det är en nackdel att det i detta fall är från USA.
 
Han kanske menar att nackdelen är just att konsumentköplagen inte gäller.

Jag lämnade in mitt objektiv till tura i kungsbacka när jag var där och så skicklade dom det tillbaka med post. Egentligen skulle det kosta minst för en timmes jobb, men jag fick det faktiskt lite billigare för det var bara fokusen som skulle justerars.

Fast mitt objetkiv var svensksålt och jag hedde köpt det begagnat, kanske blir billigare då.
 
Vad spelar det för roll om det är inköpt i USA egentligen? Konsumentköpslagen säger att produkten ska vara fullt fungerande i 2 år, menar du att det inte gäller i detta fall?

I tillägg till annat svar (svensk lag gäller ej köp i USA) så är k-lagens frist 3 år, inte 2.
 
Han kanske menar att nackdelen är just att konsumentköplagen inte gäller.

Jag lämnade in mitt objektiv till tura i kungsbacka när jag var där och så skicklade dom det tillbaka med post. Egentligen skulle det kosta minst för en timmes jobb, men jag fick det faktiskt lite billigare för det var bara fokusen som skulle justerars.

Fast mitt objetkiv var svensksålt och jag hedde köpt det begagnat, kanske blir billigare då.

du skulle nog inte ha betalat nåt alls... hade nog blivit tämligen gratis om du gått till din återförsäljare (inte TURA) och hävdat garanti (om mindre än ett år) och konsumentköplagen (om mer än ett år men mindre än tre)... frontfokus från nog TURA ge med sig att det är ett problem som fanns när objektivet köptes...
 
du skulle nog inte ha betalat nåt alls... hade nog blivit tämligen gratis om du gått till din återförsäljare (inte TURA) och hävdat garanti (om mindre än ett år) och konsumentköplagen (om mer än ett år men mindre än tre)... frontfokus från nog TURA ge med sig att det är ett problem som fanns när objektivet köptes...

Antagligen, förutsatt kvittot finns.Alla begköp innebär inte att förstaköparen (= beggatsäljaren) har kvar, eller bryr sej skicka med, köpbevis...
Iofs upp till begköparen att begära sådant alt inte bry sej..
 
Objektivet var köpt 13 november 2006, 16 november 2007 är objektivet utbytt på garanti för förra ägaren upptäckte att skärpeplanet var snett.
Jag tror jag är tredje ägare för det står olika namn på förta kvittot och kvittot på utbytet.

Jag köper objektivet i januari/februari 2009, juli 2009 lämnar jag in det till Tura för fokussjustering.

Gällde 2 eller 3 år för konsumentköplagen 2006?

Konsumentköplagen gäller väl egentligen bara första köparen?



Sen är ju problemet att jag inte vet om det är min kamera som det är fel på, objektivet fokuserade för långt bort i vidvinkel änden, och något för nära i tele änden. Efter justeringen hos Tura så blev det en aning bakfokus över hela zoom-området, så jag justerade min kamera manuellt istället. (skruvade på af-sensorn).

När jag skaffat ett nytt kamera-hus, och om det fortfarande är fel då, så ska jag se till att huset blir ordenligt sjusterat först och sen objektivet.

edit: objektivet är ett Sigma 17-70/2,8-4,5 jag vill helst inte byta bort det för i övrigt tycker jag det är helt fantastiskt bra om man ser till mångsidighet, bildkvalite och pris.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.