Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma SD14 eller Canon EOS 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olly

Medlem
Hejsan!
Har varit medlem här ett tag nu, men hittils har jag bara lekt med enkla kompaktkameror och har nu kommit fram till att jag vill ha en systemkamera.

Har kikat runt lite, och läst det jag kunnat komma över om olika modeller, och även kännt på kamerorna i butik.

Sigman kännde jag inte till förrens jag och min värdpappa (är utbytesstudent i Japan för tillfället) visade den i en butik. Han (son jobbar med utveckling av digitala systemkameror på Sony, och som jag därför lyssnat gott på om kameror) prisade Sigman för dess bildupptagning, och fick upp mitt intresse för den.

Den andra kameran som jag har intresse för är Canons EOS 30D, och den är ju i samma prisklass (Sigman 200.000 yen, Canonen 180.000 yen, för huset). Men jag undrar lite hur det ser ut på tillbehörsfronten, och likväl på bilderna - Sigman får ju inte lika hög upplösning, men har ju å andra sidan "mer färg", om ni förstår vad jag menar...

Sen, om det finns stora anledningar till att inte skaffa nån av dessa två så ska det såklart framföras med, eller kanske andra alternativ?

Tack på förhand,

Per

Jag är inte helt säker på att sigman har kommit till Sverige än, så det kan vara svårt att få personliga erfarenheter här.

Däremot finns det några användare på dpreview
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1027

fast en liten varning skall väl utfärdas för att jag har fått känslan av att det är vanligt att folk har en närmast religiös inställning till sina kamerors förträfflighet där. Så läs med en nypa flingsalt.

Okej, tänkte inte på att så kunde vara fallet, speciellt inte då jag kikade på någon youtubevideo från Sverige där nån lekte runt med en Sigma SD14 (och kallade det recension).

Men jag skall kika lite på länken som du gav mig "Plockar fram saltkaret", och tackar för ett supersnabbt svar!

/Per

Klämde på Sigma SD-14 när jag var på Elmiamässan. Kamerankänns rejäl och har en bra och ljus sökare. Testade den enbart med 30/1.4 gluggen.

Jodå, SD14en känns bra, har klämmt på den i butik, men jag har ju inte kunnat testa den ordentligt, utan ville ha lite tankar om hur bilderna blir, speciellt då om de mindre bilderna i SD14en är såpass mycket "finare" än de större bilderna från EOSen att det är värt det.

Såg också att jag tänkte fel när jag skrev priset på EOS 30Dn, det skulle vara 150.000 yen för huset... nåja, sak samma...

/Per

Har nu fått lite hjälp med efterforskning på återförsäljare, och har hittat EOSen till priset 125.000 yen, vilket är nästan hälften av SD14en. Så det är nog det jag kommer att gå på, får mer pengar till tillbehör!
Nu så skall jag ge mig i kast med sökfunktionen än en gång för att reda ut vilka objektiv jag ska satsa på till att börja med...
Tack för hjälpen!

/Per

(Har fått det jag behövde under den här rubriken nu)

Varför kan man inte editera inlägg mer än 15 minuter?

Nåja, måste bara säga att jag insåg att till råga på allt så har Canon en kampanj, vilket innebär att de ger tillbaka 20.000 yen när man köper en EOS 30D, alltså är vi nu nere på halva priset... (Superdefinitivt avslutat där, lovar!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar