ANNONS
Annons

Sigma SD DSLR åsikter!

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Hej! Jag har försökt söka igenom forumen efter åsikter och lite komentarer angående Sigmas SD 9 / 10 / 14 kamerahus. Har mest hittat diverse spekulationer innan release, så jag tänkte jag kan ju starta en tråd som uppmanar till allmänn diskusion. Skulle vara kul om ni som sitter på ett par bra länkar till recensioner också vill dela med er av det.

Jag är mycket sugen på att köpa en begagnad SD-10 eller SD-9 för att montera på ett par lagom fina ljusstarka porträttgluggar och ha som alternativ setup, istället för att köpa till ett gäng dyra fassta canongluggar till min 350 som jag inte tror kommer ge lika mycket bild för pengerna.

spontana tankar angående den ideén?

Med vänliga hälsningar
Mårten

Tänker ungefär som du, Mårten.
Speciellt som det går att finna riktigt prisvärda Sigma D10-paket på t ex ebay, kamerahus med blixt, batterigrepp och ibland 3 till 4 bra objektiv för 6000-6500 kr.

problemet är att det inte är så många som tänker så. Sigmas D-kameror verkar bli ett gäng kameror för entusiasterna. Ett fåtal entusiaster.

Ett svar, så roligt.

Hade nästan glömt bort denna tråden, startades ju för över 2mån sedan, en evighet ju ;-).

Ja DPreview är väl fortfarande den svårslaget bästa sidan vad gäller utförliga och vettiga kameratester. Forumet där är ju också så mycket större, fler kunniga medlemmar.

Kan säga att jag hittade denna länk på just det forumet. Ganska intressant om man orkar läsa allt. http://www.ddisoftware.com/sd14-5d/

Kan också lägga till att jag slog till och köpte en SD10, och ett gäng riktigt bra objektiv som täcker från 12-200mm (för ungefär samma peng som när jag sålde min Canonutrustning, ett kap).

Och.... Jag har aldrig varit nöjdare, det tog mig några dagar att inse att min 350D blivit överflödig och jag våndades inte alls över att sälja den.

SD10 är ungefär lika snabb i uppstart och sekvenstagning men bufferminnet är mycket lägre och långsammare, fasst iochförsig räcker det för ungefär lika många bilder som för 350:ian när den tar Raw och det är ju det enda man gör SD10. Autofokusen hade gärna fått vara bättre.

Över ISO 800 är den inte lika bra som Canons kameror, och överlag så är den större och batteritiden lite sämre, ett plus är dock att SD10 tar vanilga AA eller CRV3 batterier som går att köpa lite varstans.

Bilderna är helt olika, SD10 har mindre mängd utgående pixlar men de pixlar man får ut är så fulla av färg och detalj att den lätt går i samma klass som min gamla 350 (eller 20D som jag ägde ett tag med för den delen). Men färgerna man får ut är så mycket bättre, de som har större erfarenhet av gammalt hederligt filmfotande säger att det är på samma nivå som med en vanlig film SLR. Det säger ganska mycket tycker jag.

Hoppas att detta inlägg varit till någon nytta för dig som har funderingar kring SD10 eller SD9.

Med vänliga hälsningar
Mårten

Sigma rules

Jag har haft en SD9 i minst 3 år och tagit en del fantastiska bilder med den. Får man till det så blir resultatet outstanding. Det som avgjorde att jag nu också andvänder Nikon är att hur bra bilderna än blir så är den svårjobbad och när man har brått så får man lita på kamerans autolägen och säga vad man vill om SD erna inte är dom snabba. Två bra repr. för SD bilder är:

http://www.rytterfalk.com/
http://www.sigmauser.eu/

Jag skall påpeka att jag är mycket nöjd med min D80 men jag kommer inte att ge upp på Sigma för i rätt omständigheter så är Foveonsensorn överlägsen Bayersensorn

Kent

Jo jag kan absolut hålla med, framförallt är det väl bättre AF och snabbare buffer tömning som står på önskelistan. Upplösningen är fullt tillräcklig för A0-utskrifter så där kan jag inte klaga.

Om jag hade haft ekonomin så hade jag velat behålla min 20D, en av de bästa kamerorna jag haft just för att den är så komplett och snabb.

I en perfekt värld så skulle Sigma förstås komma med en ny SD14 mkII som skulle vara som en 20d/30d eller d80/d200 men med foveon sensor och samtigt kosta som en 400D/d40x. Men att drömma sig bort har man ju inte så mycket för, ut och fota istället ;=).

mvh
Mårten

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar