Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma mini-wide pentax k?

Produkter
(logga in för att koppla)

johansen

Ny medlem
Hei, kjøpte ett sigma mini-wide 28mm 2.8 på tradera, det stod at det skulle passe pentax og samsung i annonsen. På lokket står det "for pentax-k", men det passer ikke på mitt pentax k7.

Har et bilde av objektivet så dere får se, lurer på hva det er slags fattning?

Bilagor

• optics1.jpg
    optics1.jpg
    17.2 KB · Visningar: 442
Det er nok for Pentax K. Kan ikke se noen forskjell på denne og på mine objektiver.

Svein

Går den inte på kameran?
Om den går på, se till att "manuell bländare" är inställd i menyn.

Edit: Har för mig inställningen heter använding av bländarring, har dock inte kameran här så...

Jo, når jeg først fikk det på så fungerte det fint :) Bra kvalitet på bildene, skarpe og kontrastrike for å være et så gammelt objektiv.

Detta var ju en tillfällighet, fick idag hem ett exakt likadant köpt på blocket och jodå det var inte enkelt att få dit det, bättre passform än de nya men det gick iaf att montera.
har inte hunnit ta några testbilder ännu men det ovan låter ju bra.

Jag har ställt kameran i M läge och ändrat till att tillåta bländarring och valt brännvidd 28mm, men vilken är enklaste metoden att ta bilder med en Pentax k200D, är det att välja bländare på ringen, trycka på gröna knappen för att få tiden fokusera (har ställt om till MF) sedan trycka av bilden?

Måste jag ställa om de sakerna i menyerna varje gång jag skiftar glugg, har ju några AF zoomar också eller kommer kameran ihåg det tills nästa gång jag monterar på denna?

Ska bli kul att testa denna lilla glugg ;-)

Detta var ju en tillfällighet, fick idag hem ett exakt likadant köpt på blocket och jodå det var inte enkelt att få dit det, bättre passform än de nya men det gick iaf att montera.
har inte hunnit ta några testbilder ännu men det ovan låter ju bra.

Jag har ställt kameran i M läge och ändrat till att tillåta bländarring och valt brännvidd 28mm, men vilken är enklaste metoden att ta bilder med en Pentax k200D, är det att välja bländare på ringen, trycka på gröna knappen för att få tiden fokusera (har ställt om till MF) sedan trycka av bilden?

Måste jag ställa om de sakerna i menyerna varje gång jag skiftar glugg, har ju några AF zoomar också eller kommer kameran ihåg det tills nästa gång jag monterar på denna?

Ska bli kul att testa denna lilla glugg ;-)

det du beskriver är den enklaste och bästa metoden att använda gamla objektivet på med en k200d (har en själv). M och gröna knappen is tha shit

Har en sån. Svårt att få fast på kameran för mig med. Inte så bra i 2,8. Ingen aning om hur gammalt men mitt ser och känns ganska nytt ut.

Kanske är problem med just det objektivet, har haft 4 olika manuella objektiv och ingen av dom har varit svåra att få på.

det du beskriver är den enklaste och bästa metoden att använda gamla objektivet på med en k200d (har en själv). M och gröna knappen is tha shit

Jepp det funkade kalas och vad jag kan bedömma av de fåtal testbilder jag tagit så ger det mycket bra bilder, även kamerans funktion att pipa och blinka rött när fokus är rätt vid MF funkar med detta och det gör ju saken enklare.

Ska testa lite mera så jag blir bekväm med användandet så komemr detta att bli kanonbra ;-)

Att det är svårt att få på objektivet kan eventuellt bero på att blecket som sitter bredvid objektivets bländarstift går för djupt in i kamerahuset och tar emot sockeln med powerzoomskontakterna. Om det är det som spökar i just det här fallet vet jag naturligtvis inte men är det mycket besvärligt att få på kan det ju värt att kolla upp (det bör gå lätt att åtgärda i så fall).

Nej, när du väl har valt "tillåt bländarring" så behöver du aldrig ändra tillbaka oavsett objektiv.

Nej, när du väl har valt "tillåt bländarring" så behöver du aldrig ändra tillbaka oavsett objektiv.

Tackar för det, såg också att kameran kommer ihåg vilken brännvidd som användes senast och visar den så bara trycka OK vid uppstart och köra på då jag hittils bara har en M glugg ;-)

Troligen dum fråga men med en manuell gluggg på så ska väl kameran ställas om till MF läge, även om det inte går att använda AF men kanske det blir krångel om kamean tror att den ska anväda AF, är ju ingen sak att ändra det och jag använder ju MF ganska ofta även på mina AF gluggar så mest bara nyfiken på vad som händer om jag glömmer ställa om någon gång?!

Tackar för det, såg också att kameran kommer ihåg vilken brännvidd som användes senast och visar den så bara trycka OK vid uppstart och köra på då jag hittils bara har en M glugg ;-)

Troligen dum fråga men med en manuell gluggg på så ska väl kameran ställas om till MF läge, även om det inte går att använda AF men kanske det blir krångel om kamean tror att den ska anväda AF, är ju ingen sak att ändra det och jag använder ju MF ganska ofta även på mina AF gluggar så mest bara nyfiken på vad som händer om jag glömmer ställa om någon gång?!

Jag ställer aldrig om till MF, går hur bra som helst att fota :)
sammanfattningsvis är det väldigt enkelt att fota med manuella objektiv på en K200D, enda jag önskar är större sökare

sammanfattningsvis är det väldigt enkelt att fota med manuella objektiv på en K200D, enda jag önskar är större sökare

Sedär ja, då vet jag det med, visst är det enkelt med denna kamera gillar verkligen min K200D ;-)

Klart man skulle vilja ha lite större sökare men det funkar bra, men som vanligt mycket vill ha mera ;-)

Det fungerar bara så länge kameran och du är överens om var fokus ska hamna.
Om du tex vill komponera om bilden så att fokuspunkten hamnar ur fokus så kommer du inte kunna ta en bild i AF-S med ett manuellt fokuserat objektiv.

Tycker Pentax sökarförstorare O-ME53 hjälper till en del vid manuell fokusering

Om du har en manuell glugg och kameran satt på AF så har du ställt kameran i läget trap focus eller catch-in focus som det heter på nyare modeller. Det innebär att kameran inte tar bilden om AF sensorn indikerar att bilden är oskarp. Detta därför att läget innebär att kameran kan ta en bild automatiskt om ett motiv dyker upp vid vald skärpeinställning, därav namnet "trap focus".

Om du använder MF på en AF glugg utan att ställa om kameran till MF så beror det på objektivet. Om det är ett objektiv med QuickShift fockus så går det utmärkt. Om objektivet saknar QuickShift så har objektivet AF kopplingen låst till kameran så om du rör fokusringen så rör du också AF motorn i kameran och det är mindre lyckat.

Så kom jag på några frågor till, denna glugg har ju macroläge och en närgräns på 22cm visst mäter man den från sensorn inne i kameran och inte från frontlinsen, så att motivet ska då vara 22cm minus längden från sensorn till frontlinsen vilket ser ut att vara ca 10cm så ca 12 cm framför frontlinsen?

Macroförhållandet på denna är 1:4,5 passar det bra för tex blommor och inskter eller måste man ha 1:1 kanske 1:2 som vissa gluggar har och hur höjer man brännvidden vid Macro är det mellanringar eller försättslinser, och hur funkar det på denna glugg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar