Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma MF 15-2,8 på en D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska börja med att säga att jag har ingen erfarenhet om just den linsen. Jag har dock en gammal MF-lins som jag kör på min D70.

Generellt är det så att alla linser med F-fattning som är av typen AI eller nyare (dvs från 1977 och frammåt) passar D70.

Fokusindikering (den gröna pricken i sökaren) fungerar på alla linser.

Men för att få exponeringsautomatik så måste linsen ha elektrisk koppling (s.k. "cpu-lins"). Utan dom elektriska kontakterna så saknar kameran parametrar den behöver för exponering. Och det gör att man endast kan köra kameran i M-läget.

Ljusmätning får man göra med extern ljusmätare eller helt enkelt prova sig fram och använda histogrammet för att justera tills man får en användbar exponering.

(På d2h, d2x och d200 så kan man tydligen mata in någon parameter direkt på kameran istället som gör att kameran även kan använda A-läget).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar