Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma fungerar nu med trådlös blixtsync

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vänner

Sigma har tagit fram en ny mjukvara som gör att EF500DG Super blixten nu fungerar med K10D i läget trådlös blixtsync. Jag vet inte om denna uppdatering har nått Sverige än, men den finns i Europa. Uppdateringen ska vara gratis, vilket är sjysst. Du betalar frakten till verkstan, de betalar frakten till dig.

Min Sigma blev uppdaterad för ett par månader sedan så att den fungerade med min K10D, dock så fungerade inte trådlös blixtsync. Dags att jag lämnar in den igen tydligen. Äh, jag väntar tills efter sommaren. Jag orkar inte nu... :)

När jag ändå är inne på detta med blixtar, så kan jag ju passa på att nämna det att Metz arbetar på en P-TTL lösning för sina nya blixtar. Det är positivt att blixtutbudet nu ökar för Pentax, vilket sker på grund av Pentax ökade marknadsandelar.

Hälsar
R

Nej, K100D har inte trådlös blixtstyrning vad jag vet. Möjligt att det kan ordnas med en firmware även där, men tror nog man vill hålla dn typen av funktionalitet endast i high-end segmentet, men vem vet. Jag trodde inte på att Pentax skulle fixa trådlöst til K10 när det inte var med från start, men det gjorde man. Kanhända i alla fall något man funderar på till K100D super?

Jag är lite trög nu men klarar K10;an trådlöst med inbyggda blixten?
ist*D klarar det.
Och K100D klarar med Pentax(360 o 540) externa blixtar, men tveksamt med Sigma, alltså inte med inbyggda blixten.

Ja, K10D klarar trådlös blixtstyrning med den interna blixten - det fungerar sedan mjukvaruversion 1.1.

Senaste mjukvaran till Sigma EF500DG Super möjliggör trådlös blixtsync med den inbyggda blixten i K10D. Den klarar trådlös blixtsync mellan externa blixtar sedan tidigare.

Hälsar
R

USB

Metz 58 AF-1 digital som inte finns till Pentax P-TTL (än) har USB kontakt för uppdatering. När Metz kommer med adapter till Pentax P-TTL vet jag ej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar