Advertisement

Annons

Sigma EX vs. Tamron SP

Produkter
(logga in för att koppla)

Sahlberg

Aktiv medlem
Jag har stor beslutsångest just nu. Jag tänkte byta ut kitzoomen mot ett skarpare och ljusstarkare objektiv.
De objektiv jag väljer mellan är Sigma EX 28-70 2.8 DG och Tamron SP 28-75 2.8 DI. Jag har läst recensioner både i tidningar, på nätet och här på fotosidan och det verkar som om båda är helt likvärdiga. Man kan ana från recensionerna att Tamron kanske är lite skarpare men avsevärt plastigare än Sigmas EX-serie. Personligen tycker jag känslan är viktigt så lägger jag 3-4000 på ett objektiv vill jag inte att det skall kännas plastigt. Å andra sidan vill man ju ha max kvalitet.

Hur väljer man??? Är det någon som har några bra idéer? Kanske någon som har provat båda? Vilket är egentligen bäst?!

Hilfe!

Jag hade valt Tamron, den är skarpare än Sigman och tror inte den är SÅ plastig, även om Sigman kanske känns lite bättre.

jag har sigman och är helnöjd, det jag itne gillar är att zoomringen är lite trög i vissa lägen, och att zoomen har en tendens att kryla lite. Tamron har jag ingen erfarenhet av dock..

Kan maila exempel bilder med Sigman om du vill.

28mm är inte tillrecklig vidvinkel på en DSLR
tycker jag, har nyligen köpt Sigma 17-70mm
macro som är mycket bra och med fint zoomomfång
och den har macro som är bra att ha.

Jag har inte kännt på Sigman, men jag tycker inte att Tamronen känns så himla plastig. Det känns inte som en stridsvagn, men inte direkt plastig heller, tycker jag.

Hej alla! Jag har även kikat på 18-50 2.8, både Sigma och Tamron, men jag kännar att jag har mer användning för 70mm än 18mm, kitzoomen är ju 18-70 i fall jag behöver mer vidvinkel någon gång.

Jag har hört mycet bra om 17-70 men jag vill ha 2.8 längst ut också, den har ju 4.5 om jag inte minns fel.

En annnan grej är att Sigma har 22 som minsta bländare, Tamron har 32...hur användbart det nu är :/

Jimmie, hade varit jättebra om du ville skicka några bilder: [email protected]

Bländare 32 skulle jag inte tro är speciellt användbart. Jag har fotat i snart 20 års tid fram och tillbaka, men väldigt mycket de senaste 11 åren. Jag har hittills inte kunnat hitta något tillfälle då bländare 22 inte skulle vara tillräckligt. I mina ögon är inte det en egenskap som fäller avgörandet vid val av optik. Måste tillägga att jag haft en Tamron 28-75 som i huvudsak tillfredställde mina behov. Den är inte lika välbyggd som Sigmas motsvarigheter, men känns ändå hyggligt solid. Ungefär som Nikons 28-105 3,5-4,5. Ett objektiv som presterade mycket fina bilder till förhållandevis lågt pris.

Senast ändrad:
Sahlberg skrev:
Hej alla! Jag har även kikat på 18-50 2.8, både Sigma och Tamron, men jag kännar att jag har mer användning för 70mm än 18mm, kitzoomen är ju 18-70 i fall jag behöver mer vidvinkel någon gång.

Jag har hört mycet bra om 17-70 men jag vill ha 2.8 längst ut också, den har ju 4.5 om jag inte minns fel.

En annnan grej är att Sigma har 22 som minsta bländare, Tamron har 32...hur användbart det nu är :/

Jimmie, hade varit jättebra om du ville skicka några bilder: [email protected]

Ju det är bra med 2,8 hela vägen men enligt tester som jag har sett så har 18-50mm 2,8 zoomen mycket mer såkallad CA, sen har den inte macro som 17-70mm har.
Har aldrig behövt bländar över 16 så f32 är ganska onödigt för mig.

Nej bländare 32 är inte vansinnigt användbart, jag bara försöker hitta något som kan avgöra ;)

Har också sett att 18-50 2.8 har en del CA, tror inte det är lika farligt på 28-70 2.8 dock.

Macro är inget som är prioritet i mitt fall, räcker gott med den närgräns som redan är.

Jag har bara Tamron

Jag känner inte till Sigma men Tamron har jag, - gillar den. Den är inte byggt som Canon ' Red Ring ' linser, men resultat är lika bra som Canon 17-40/4.0. Mig stör inte Tamrons billligare känsla, den har nästan ingen ' barrel distortion '. Tamron var årets optik 2003/2004 enligt Eisa. Plus att den har lite Makro som extra.

Nu ska jag sluta skryta Tamron, annars tror du att jag är Tamron's säljare. Jouni

Mina bilder finns,om du är intresserad, i länken under.

http://community.webshots.com/album/549739724zpDUXI

Sådär, beställde idag. Blev Tamron till slut.
Får hoppas att jag får ett bra ex, har hört att det varierar lite :/

Tack alla för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar