Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 70-200/2.8 APO DG + Pentax SFXn funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Har försökt att använda min Sigma EX 70-200/2.8 APO DG på min gamla Pentax SFXn, men det verkar inte som om kamera och objektiv vill prata med varandra. Jag får ingen bländar info och varken ljusmätning eller AF fungerar.

På min Pentax MZ-50 funkar det dock utmärkt?

SFXn skall ha KAF och MZ-50 "crippled" KAF, ingen av dom har KAF2.

Nån som kan kasta lite ljus över detta?

Det enda ljus jag kan kasta är att jag vet att Sigma inte köper någon licens från Pentax. De köper alltså lite kameror och objektiv och listar ut (reverse engineerar :) funktionen. Pentax har alltså inte skickat över någon beskrivning på hur KAF och KAF2 fungerar, eftersom Sigma inte vill betala för sånt. Att ett sådant objektiv inte fungerar på en kamera de inte testat på är inte konstigt alls. Att det råkar fungera på MZ-50 är troligen slumpen, alternativt testade de med någon kamera ur MZ-serien, troligen MZ5 eller MZ3 och de är kanske tillräckligt lika.

Aha, det kan då helt enkelt vara så att objektivet inte svarar helt rätt på nån fråga som SFXn skickar...

Tack för hjälpen!

Man kanske skulle göra sig själv en tjänst genom att fullständigt analysera protokollet KAF2, dokumentera det ordentligt och skicka över till Sigma :) Då kanske det skulle komma fler objektiv med Pentaxfattning, och som fungerade bättre. Jag har dock tyvärr inte utrustning, ork eller tid :-( Å andra sidan har jag inte behov av några fler objektiv heller, förutom 15/4, 55/1.4 de nya TC1.4 och TC2.0.... :)

Det blir att testa många kameror då, ingen ork här heller...

Jag får väl skaffa en MZ5 eller nåt, MZ-50 kändes väldigt liten och plastig med 70-200:an på ;)

Jag väntar fortfarande på en ljusstark normal, typ DA 30/1.4 eller liknande...

Det blir att testa många kameror då, ingen ork här heller...

Jag får väl skaffa en MZ5 eller nåt, MZ-50 kändes väldigt liten och plastig med 70-200:an på ;)

Jag väntar fortfarande på en ljusstark normal, typ DA 30/1.4 eller liknande...
Mja, MZ serien är väl alla små, men 50an kanske är minst?
Z1 eller Z1p är större kameror, men om det funkar med dom vet jag inte.

Det vart en hel del kompatibilitetsproblem med Sigma och Z-serien när den kom, för objektiven för SF-serien fungerade inte så bra för Z-serien - framförallt var det exponeringsproblem som hände. Att man ställde in en bländare och ändå var det en annan som gällde på något vis. Jag vet många som var sura då och Sigma fick dåligt rykte... Sigma jobbade vidare och när Pentax släppte MZ-serien så såg jag faktiskt inga allvarliga rapporter om inkompatibilite.

Jag har ju ett Sigma AF 24 f/2.8 som inte visar maximal bländare på mina MZ-kameror, men jag har inte orkat bry mig för jag kör aldrig på största bländaren med det objektivet ändå - och några exponeringsfel till en följd av det har jag inte upplevt.

Detta kan ju i princip betyda att mina Sigma gluggar slutar att fungera på nästa Pentax då? Om nu Pentax bestämmer sig för att göra något nytt "intressant" i kommunikationen...

Låter så där trevligt - not!

Risken finns ju givetvis alltid där, men sedan SF-husen (KAF) ersattes av Z-husen (KAF2) och den problematik som uppstod med Sigma då, så har det knappt varit några kompatibilitetsproblem så. Det har ju varit mycket mindre med Pentax än exempelvis Canon där man bara för några år sedan sa att man var tvungen att skicka objektivet till Sigma för "re-chipping" så fort Canon kom med en ny kamera. Verkar dock som problemen även där har minskat på senare tid.

Det är hursomhelst positivt att Sigma erbjuder sig att byta ut objektivets styr-chip om kompatibilitetsproblem uppstår med nya hus. Det är samma policy som de har med blixtarna. Jag skickade ju min Sigma-blixt till svenska distributören när den inte fungerade med K10D:n, och då bytte de ut en grej i blixten och sen fungerade den. Jag behövde inte betala en spänn för detta, mer än frakten till verkstan.

Så det man förlorar är lite tid och fraktpengarna till verkstan, om det skulle vara så att Pentax släpper ett hus som Sigma har problem med.

Köper man tredjepartsprodukter så får man räkna med att problem kan uppstå.
Särskilt i fallet Sigma som definitivt inte har köpt en licens för fattningen.
(Tamron fungerar mycket bättre i det hänseende, de har licens för fattningen...).

Detta kan ju i princip betyda att mina Sigma gluggar slutar att fungera på nästa Pentax då? Om nu Pentax bestämmer sig för att göra något nytt "intressant" i kommunikationen...

Låter så där trevligt - not!

Jag skulle nog tro att Pentax testar med de mest kända objektiven innan de släpper en ny kamera. Men om de bestämmer sig för att göra en större förändring, eller rättare sagt använda något som alltid funnits där men inte använts tidigare och som Sigma därför inte känner till, då kan det nog bli problem. Känns lite skönt att jag bara har Pentax :)

Men allvarligt talat tror jag inte att det är så sannolikt att det blir problem, om man inte har något gammalt unikt objektiv. SKulle et bli problem borde Sigma kunna lösa dem...men helt säker kan man ju inte vara.

Jag var i diskussion i slutet på 90-talet med en servicetekniker på Pentax Canada, som var väldigt insatt i KAF-konstruktionen för han var väldigt intresserad och passionerad för Pentax så han tog reda på saker som egentligen var djupare än han behövde för sitt jobb - och han sa det fanns flera oanvända variabler i kommunikationsprotokollet, att fattningen därför var "future proof". Han menade att fattningen var gjord för att utvecklas vidare.

Säkrast är man med Pentax egna objektiv och tredjepartstillverkare som licenserar fattningen (exempelvis Tamron). Om Sigma inte fungerar så brukar de erbjuda lösningar för att få det att fungera, även om det kan ta lite tid för dem att klura ut hur det är uppbyggt.

Det där med Tamron och Sigma verkar stämma, mitt Tamron 28-75/2.8 har inget problem med min SFXn. Bra att veta när man skall investera i framtiden och tittar på icke Pentax gluggar.

Ja, Tamron betalar Pentax för att få använda fattningen och har därför tillgång till fullständig information. Sigma gör det inte och använder det som kallas "reverse engineering", det vill säga att de tittar på fattningen och försöker komma på hur det är gjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar