Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Sigma EX 70/2,8 DG" nån som har den?

Produkter
(logga in för att koppla)

PederKallin

Aktiv medlem
Funderar på denna lins, för porträtt främst. Nån som har den och vad tycker ni? (kollade recensioner och kunde inte hitta någon på detta objektiv)

köper du objektivet, så får du faktiskt med hela 10(!) linser! ;)

objektivet har fått mycket bra recensioner. tidningen foto ger den utmärkelserna "toppklass" samt "mycket prisvärt"
photozones test: http://www.photozone.de/canon-eos/300-sigma-af-70mm-f28-ex-dg-macro-canon-review--test-report

så jag misstänker att du kan köpa detta objektiv utan att behöva oroa dig om optiska prestanda iaf.
har lillbrorsan 50/2.8 som ger bra bildkvalité om än i lite sådär mekanisk förpackning. men det var billigt, så jag klagar inte!

Jag har den till en Nikon D200 och är mycket nöjd. Presterar suveränt från full bländaröppning. Brännvidden passar fint till porträtt också. Fokuseringen är inte toksnabb, men den är mycket exakt. Det enda som kunde varit lite bättre än oskärpans teckning, men det är ju en smaksak till stor del.

Om du främst tänkt dig användningsområde porträtt rekommenderar jag att du kikar på Nikons 85/1.8 eller den gamla klassikern 105/2.5 (dock manuellt fokus och kräver D200 eller bättre för ljusmätning). Att Sigman också fixar makro gör den lite extra användbar, imho.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar