Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 30mm 1:1,4 med CA , tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag har precis köpt mig en Sigma EX 30mm 1:1,4 DC HSM.
Den är underbar med den stora bländaren och allt. Men jag undrar en sak när det gäller CA:

Jag bifogar en bild från en solig uteterrass. På de ställen där det är stora kontraster (inringade för tydlighetens skull!) så uppträder ett lila sken. Är det CA? Det ser mycket störande ut och frågan är om detta objektiv ger mer CA än mina andra. Jag har inte hunnit testa det. Soliga dagar kanske är svåra för alla gluggar?

Ni som har ett likadant objektiv, låter ert lite "klunkande" när det fokuserar? Motorn hörs i princip inget men när fokusringen stannar så klånkar det till?

Svårt att säga med tanke på att bilden är gravt överexponerad och är helt blåst i högdagrarna. Jag skulle tro att objektivet bidrar lite, men att din exponering gör saken mycket värre.

Hur objektivet ifråga brukar bete sig har jag ingen aning om.

Syns ju också tydligt i din bild "Våta trappsteg".
Det är många objektiv som ger den där effekten, bl.a. Canon EF 35/1,4 L som jag har.
Om det är CA eller color fringing vet jag inte.
Med nya Lightroom 4.1 så är det borta med ett klick.

OK. Då kanske det inte är så farligt? Jag vet att fotot är överexponerat. Jag körde en Korsprocess 3 (eller 2) i Lightroom 4. Det var då jag upptäckte det. Runt glasögon har jag också sett det även på perfekt exponerade bilder. Då kan jag sitta lugnt i båten alltså. Är det värt att uppgradera till 4.1?

På större bländare har jag också märkt att mitt Sigma uppvisar samma sak. Inte alls lika tydligt när man bländar ner. Visserligen köper man väl kanske en 1,4-glugg just för att man vill utnyttja den stora bländaren. Men du vet väl att det finns en automatisk objektivkorrigering du kan använda i Lightroom? Du kan ställa in så att LR automatiskt korrigerar bristerna i olika objektiv direkt vid importen, så du slipper hålla på att försöka fixa till det själv.

Vad gäller det "klunkande" ljudet så känns det inte bekant, men det är möjligt att jag bara inte har tänkt på det. Fast om det skulle låta väldigt mycket så borde jag ju visserligen ha tänkt på det.

OK. Då kanske det inte är så farligt? Jag vet att fotot är överexponerat. Jag körde en Korsprocess 3 (eller 2) i Lightroom 4. Det var då jag upptäckte det. Runt glasögon har jag också sett det även på perfekt exponerade bilder. Då kan jag sitta lugnt i båten alltså. Är det värt att uppgradera till 4.1?

OM du har Lightroom 4 så ingår ju uppgradering till 4.1, det är bara att uppdatera och då får du den nya utmärkta funktionen att ta bort CA.

Uppdaterade Lightroom till version 4.1. Jag har nu under Objektivkorrigeringar testat att få bort de lila färgsticken.

Kryssrutan gav bara en liten förbättring men när jag vågade dra i skjutreglaget för lila så hände MAGISKA grejer! Bilden blev helt ren från CA och upplevdes mycket lugnare. LR är helt otroligt bra program för bildhantering! Tack för tipset Claes!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar