Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Ex 30/1.4 - Af

Produkter
(logga in för att koppla)

chrullo

Aktiv medlem
Jag upplever mitt Sigma EX 30/1.4 att vara väldigt segt på att fokusera och har väldiga problem i motljus samt dåliga ljusförhållanden. Någon som vet ifall detta är normalt beteende för denna glugg?
Den sitter på ett 20D.
Från evighet till närgräns tar den runt sekunden på sig att finna fokus. Jämfört med min 85a som kanske behöver 0.2sek.

Nej !
Men jag har ju en 300D och den gluggen ska fungera bättre på 300D och efterträdaren 350D. Den sägs ha problem med fokusen framförallt med 20D, 30D vet jag inte. De andra går ju inte eftersom det är ett DC-objektiv (passar bara på aps sensorer).

appropå motljusegenskaperna ; använder du motljusskyddet, det är nästan ett måste.
Och i dåligt ljus är det feomenalt (dock får man ett kolosalt litet skärpedjup på 1.4-2.0 vilket gör det väldigt svårt att få fokus där man vill).

/ Erik

Brukar använda motljusskydd. Dock måste jag erkänna att sista gången jag reflekterade över detta objektivs usla egenskaper att fokusera var utan motljusskydd, delvis mot solen (stod ganska högt, kl 1600). Mitt 85a missar nog fokus 2/100, sigmat... 60/100. Detta är ändå den fjärde sigma-gluggen av samma brännvidd (de tre första va felaktiga) som jag har. Kanske borde göra mig av med det. Någon som vill köpa? hehe :D

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar