Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 28-70/2,8 DF ASPH

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av Sigmas 28-70/2,8 DF ASPH som Björns Foto och Video säljer till "specialpris" just nu. Nikons motsvarande original är ju flera gånger dyrare, men är den verkligen värd den stora prisskillnaden?

Kent O

Jag har just en sån. Köpt till "specialpris", den enda skillnaden är väl att min är för Canon. Jag tycker att den är helt ok, inte riktigt samma byggkvalite som Canons L objektiv, men för mig duger det gott. Jag valde mellan Sigman och en begagnad glugg av Canons förra generation. Det känns som jag gjorde rätt att ta Sigman i stället. Det som jag tycker är trist med Sigman är att den definitivt inte är USM, den är tyvärr rätt högljudd i autofocus motorn, men jag vet inte om det är samma konstruktion på nikonvarianten.

Skärpan vid 2.8

Jag funderar också på denna linsen. Jag tvekar för jag undrar hur skärpan är vid 2.8. Om skärpan är dålig vid 2.8 känns det onödig att bära en tung och stor lins som kräver dyra filtrar. Då är Nikons (i mitt fall) AFS 24-85 3.5-4.5 kanske ett bättre val. Nikons lins är små, lätt och tyst och har fått mycket bra kritik när det gäller skärpan, inte lika bra på distortion (utom vid 28 mm) men om man inte bruka fota arkitektur är det ok. Jag vet att photodo ger Sigman 3.9 vilket är mycket bra men igen: Nån som vet hur skärpan är vid 2.8?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar