Annons

Sigma EX 18-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan söka testbilder genom att leta upp objektivet bland recensionerna här och klicka på fliken "bilder".

Jag har varit väldigt nära att köpa ifrågavarande objektiv, har testat ett och tyckte det presterade väldigt bra, det känns också gediget och välbyggt som de flesta av sigmas objektiv. Jag köpte det inte för jag valde att satsat på ännu ljusstarkare fasta objektiv men kanske köper ett ändå nåt tag då flexibiliteten en zoom ger ibland är viktigare än extremt bra ljusstyrka.
 
Testa dock objektivet innan du köper det, finns en del som lider av front/bak-fokus.
Har objektivet själv och mitt ex måste justeras, i övrigt är det ett väldigt bra och skarpt objektiv. Ganska tungt men jag tycker det ger mer kvalitetskänsla.
 
Jättebra lens men som sagt, testa noggrant. Min lens har varit OK men mina äldre kameror, dock enligt impörter man behöver anpassa till olika kameror separat (åtminstone om man har otur) och antingen lens eller kameran förstår inte nu varann. Bra att tänka när man byter kamera...
 
Hej!

Jag är väldigt intresserad av ett objektiv, Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM till min Nikon D80 (
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macronihsm ) och tänkte höra om någon av er har det och kan ev visa testbilder?

Också intresserad av åsikter, har kikat på produkt recensions sidan med.
Tack på förhand.

Jag har det vanliga utan HSM och det ger väldigt bra bilder. Nere på 2.8 är det inte tokskarpt, men får vad man betalar för. Det har jämförts med Nikon´s 17-55 (?) och gått jämt upp. Och det kostar väl en 15.000kr... Inte så illa med andra ord. Du kommer bli nöjd!
 
Jag tycker det är ett grymt allroundobjektiv. Den svagaste punkten (åtminstone på mitt ex) är skärpan på 50mm och f2.8 - jag skulle därför inte köpa det om jag i första hand var ute efter ett porträttobjektiv. Till sånt använder jag Nikon 50/1.8 i stället. Däremot är det fantastiskt för miljö och landskapsbilder, den fina avbildningsskalan gör också att det funkar bra för makro. Att det är relativt litet och smidigt (inte minst jämfört med Nikons koloss!) är också ett stort plus.
 
Tack igen för alla svar!
Har tyvärr ingen möjlighet att testa det innan jag köper, då jag tänkte köpa på nätet.

Per Folkesson: Jag har redan ett 50/1.8 som jag är jättenöjd med :)
 
Du har ju garanti på objektivet och Tura som är generalagent fixar bla felfokus inom ett år efter inköp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.