Annons

Sigma EX 18-50/2,8 DC (till Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är på jakt efter en ny standardzoom till en D70s. Är det någon som har erfarenheter av denna? Är det den bästa i den prisklassen?

Jag har hört en massa bra om den, men också en del dåligt.

(Jag vet inte om det redan finns en diskussion om detta redan, jag har sökt men inte hittat någon)

Tacksam för svar!
 
Hade ett sånt optik till min 350D en stund. I sin prisklass är det säkert det bästa. Men jag var inte speciellt nöjd med det. Tycker inte det var så mycket bättre än "kitoptiken", förutom då ljusstyrkan.
 
Engelsk beteckning på kromatisk aberation (hur nu det stavas) En färgförskjutning som uppstår vid höga kontraster tex ett lövverk mot en himmel.
Kan tas bort i tex PS och är ett vanligt fenomen på vidvinklar.
 
Mitt nuvarande 18-50/2,8 är klockrent, kalasfin skärpa även på största bländare!

Tyvärr fick jag uppleva det som andra vittnat om; att Sigma inte håller helt jämn kvalitet (det kanske de inte är ensamma om?). Det första som levererades till mig var inte alls kul, missade fokus titt som tätt, och jag blev aldrig riktigt klok på om det var konsekvent åt något håll, eller bara allmänt svajjigt.

/Per
 
Optiken fick både toppklass och mycket prisvärd i tidningen foto, mtf-kurvor ljuger inte, det är en bra optik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.