Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 17-50/2,8 OS VS Canon 17-40/4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag planerar att köpa en normalzoom till en Canon APS-C och skulle behöva lite råd och både subjektiva och objektiva kommentarer kring två objektiv jag står och väljer mellan.

Jag kommer använda objektivet som en vardagszoom, som jag ofta kommer ha monterad och som jag ungefär lika ofta kommer fota inomhus som utomhus med. Inomhus blir det typiska blandbilder på privata tillställningar och mingel. Utomhus blir det mycket landskap och arkitektur.

De båda objektiven är (så som rubriken redan berättat):
Sigma EX 17-50/2,8 OS: Väldigt ljusstark, bildstabilisator, bra omdömen så länge man använt ett välkalibrerat exemplar
Canon 17-40/4L: Lite mindre ljusstark, men vädertätat och högre byggkvalité och goda recensioner så länge den inte används på en fullformatkamera

De båda kostar ungefär lika mycket och har båda för och nackdelar. Jag har försökt läsa mig till en övertygelse, men jag står ständigt och velar. Är det värt att offra bildstabilisator och bländarstorleken hos Sigman för att få ett Canon L-objektiv? Jag kommer helt säkert inte uppgradera till fullformat, men samtidigt så är jag titt som tätt lockad av att ge mig ut i lite ruskväder för att fota.

En mer personlig fråga är väl om jag kommer sakna de 10 mm som skiljer (och som i de här brännvidderna blir ganska mycket) och det har jag faktiskt inte lyckats ta ställning till. Jag har ett Canon 50/1.8 II som jag kan ha med i jackfickan om det skulle behövas. Vad gäller den frågan gissar jag att jag får prova mig fram, men ge gärna era synpunkter på det också!

Kan nämna att jag sållat bort Canon 17-55, Tamron 17-50 och Sigma 18-50, eftersom de två senare verkar ha sämre optisk kvalité och den första är för dyr och tung. Jag kan också nämna att jag idag har ett Canon 17-85/4-5,6 vilket jag tänkt ersätta.

Skulle kompromissen Sigma 17-70/2,8-4 DC HSM OS vara nåt? (Obs inte 17-70/2,8-4,5) Större zoomomfång, bra omdömen. Själv skulle jag aldrig skaffa en normalzoom med så litet omfång som 17-40, då jag jag tycker att redan 18-55 känns alltför knappt. Ska man ha en normalzoom så ska den vara mångsidig tycker jag.

Förstår inte logiken varför 17-40 skulle vara dålig på fullformat, den måste ju vara byggd och ämnad som en vidvinkelzoom? Distortion och vinjettering är troligen större problem på FF än APS-C, men skärpan borde iaf bara bli bättre på fullformat.

Hört talas?????

Hur ofta har du hört talas om att objektiv (som inte är Canon L) har lagt av för att det regnar?

Ja, absolut!
Bli med mej på en riktig våt båttur med optik som inte har intern fokusering.............

Du behöver inte prova att seja att jag är " en L-snobb"!
Jag har yllegenser och regnkläder. Jag har Sigma og Canon (med och utan L).....

Jag klär mej för vädret...gör inte du?

Kurtan????

Nej. (Imho.)

Vid ruskväder använder du "Kurt Olsson" skydd. Du använder ett Canon APS-C hus som troligtvis inte håller tätt vid ett ordentligt skyfall så du lär ändå få lov att skydda utrustningen.

Micke.

Domus- eller ICA-pöse håller inte

Om du har varit ute efter solnedgång; eller t.ex när det blåser småj*vlar; så så kann du möjligen skydda huset; eller deler därav; men pipan?????????????

Ta skydd!

Bilagor

• y1p5n3RGKZJEdQhjvopiod8usKkRzE4BoJwKNpKtyIVGznGFvJu1_vG9edKNI8kMDgdIr9TbHhTkTlgaQ4W8YL9PA.gif
    y1p5n3RGKZJEdQhjvopiod8usKkRzE4BoJwKNpKtyIVGznGFvJu1_vG9edKNI8kMDgdIr9TbHhTkTlgaQ4W8YL9PA.gif
    8.3 KB · Visningar: 298
Domus- eller ICA-pöse håller inte

Om du har varit ute efter solnedgång; eller t.ex när det blåser småj*vlar; så så kann du möjligen skydda huset; eller deler därav; men pipan?????????????

Ta skydd!

Du underskattar "Kurt Olsson", ge mej 15 min. med plastpåsar och tejp så kommer inte ens du åt kameran :)

Skulle det blåsa så hårt att plastpåsarna inte sitter kvar så har fömodligen TS gått hem, bara Emil kvar.

Micke.

Är det värt att offra bildstabilisator och bländarstorleken hos Sigman för att få ett Canon L-objektiv?

Nej.
Du ska inte köpa 17-40mm

Jag tror inte att Sigma 2,8/18-50mm är påtagligt sämre än IS-varianten.
Men IS är ju inte alls dumt.

Det finns fina regnskydd i handeln. Och man kan skydda frontlinsen med ett filter om det behövs.
Dessutom är L-gluggarna "bara" tätade men inte vattentäta.

Emil, tror du att 17-40L pallar för att vara ute i rusket under en rejäl tur på Nordsjön?

MVH J O

Hör här landkrabbor!

Michael och J-O!

Michael! Innan du har tejpat klart; så har jag tagit bilden,

J-O! Om 17-40 bara är vädertätat, så är min båt oxå "bara" vädertätat ;-)

När det blir riktig illa på Nordsjön; så åker min F10 med UV-hus upp...men det är bara medan jag letar rätt på min 7D / 17-40 som flyter rundt i sittbrunnen...........

Ni tror det icke...........och det gör ni rätt i.......

Hmmmmmmmm. Skal tänka på det där med Kurtan.....går det med systemets påsar på en liten glugg, tro????

Fota, ohoj! / Emil

Sorry Jonatan ;-(

Jag tror den utsökta glädjen över 17-40 tog din tråd helt ur spåren och längt ut i Nordsjön.

Är du torr bakom öronen; köp Sigman.
Om du som jag lider av lätt inkontinens; köp 17-40.

Vh med ursäkt. / Emil

Michael och J-O!

Michael! Innan du har tejpat klart; så har jag tagit bilden,

J-O! Om 17-40 bara är vädertätat, så är min båt oxå "bara" vädertätat ;-)

När det blir riktig illa på Nordsjön; så åker min F10 med UV-hus upp...men det är bara medan jag letar rätt på min 7D / 17-40 som flyter rundt i sittbrunnen...........

Ni tror det icke...........och det gör ni rätt i.......

Hmmmmmmmm. Skal tänka på det där med Kurtan.....går det med systemets påsar på en liten glugg, tro????

Fota, ohoj! / Emil

Som skeppare vet jag att A och O är förberedelser, så allt är surrat och tejpat innan ovädret .

Micke.

Hmmmmmmmmm

Som skeppare vet jag att A och O är förberedelser, så allt är surrat och tejpat innan ovädret .

Micke.

Under mina 30 år somm skäppare lärde man sej at det var viktigare att tejpa klart innan man gick i land.......speciellt i Lissabon..............nu släpper hon mej inte i land ensam......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar