Annons

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro eller Canon 85/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Hoppas denna fråga hamnade i rätt forum nu, annars får jag be den gode forumvärden att flytta tråden.

Det är så här:

Jag är på väg att skaffa mig en ny glugg. Jag vill att den skall fungera både som lätt tele och ljusstark porträttglugg till min Eos 5D.

Jag har idag en 50/1,8 som funkar bra till porträtt, men nackdelen med att använda den är att jag får tränga mig så nära modellen för att få ett halvporträtt.

Har då sett recemsioner av Canons 85/1,8 och den har ju blivit hyllad. Dock känns den lite i kortaste laget brännviddsmässigt om man skall använda det som tele.

Då fick jag upp ögonen på Sigmas EX 150/2,8 DG HSM Macro, och det verkar ju också fått bra recencioner. Då får jag dessutom en till macro-optik som komplement till mitt Tamron 90/2,8.

Så....nu står jag här å velar...behöver verkligen lite objektiva åsikter om detta. Kanske ngn till och med har erfarenheter av båda gluggarna och kan råda mig om vilken jag bör välja.

/Catherine - Rådvill

Förstår inte riktigt vad du ska med en till macroglugg?

I så fall hade jag köpt ett Sigma 150/2.8 Macro, sålt tamronet och köpt ett EF 85/1.8...

Eller skippat 150/2.8 macrot och satsat på ett begagnat EF 135/2L.

Har erfarenheter av alla... Alla är grymt skarpa, tamronet inkluderat.. Men tamronet är även det som jag gillar minst av lite olika anledningar, som t.ex. att det inte är internfokuserat och att det har långsam AF (enl. min definition).

Sigmamacrot levererar riktigt skarpa bilder

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/577142.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/577127.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/422925.htm

85:an är inte heller dum..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/565150.htm

Snygga bilder Jeppe, var intressant att se vad Sigmat presterade.

Ja, två macrogluggar är kanske att ta i, men jag gillar brännvidden på mitt Tamron.
Iofs så om jag gör som du säger och byter ut det mot ett canon 85/1,8 så har jag ju i princip samma brännvidd där....hmmm...Det hade jag faktiskt inte ens funderat över :)

Ett Begegnat 135/L vore ju kalas, men det verkar vara så sabla svårt att komma över begagnat...och skulle jag köpa ett nytt så skulle jag nog få skilsmässopapperen nerdkörda i halsen, jag ligger fortfarande i onåd efter inköpet av 5D´n :)

/C

Fast med dig som fru så hade man ju inte behövt några motiveringar ;)

Hehehehe.. lika barn leka bäst?

Du får väl övertyga din man om att han behöver en ny gitarr, eller någon annan dyr pryl till studion :)

Kan ju tycka att 150mm är lite långt för porträtt? Om du tycker 85an är i kortaste laget kan väl 100/2.0 vara nåt kanske? Du skriver ju att du vill ha en ljusstark glugg och då kanske det kan vara bra med en 1.8-2.0. 2.8 är ju ändå rätt stor skillnad mot 1.8...

Jeppe skrev:
Fast med dig som fru så hade man ju inte behövt några motiveringar ;)

Hehehehe.. lika barn leka bäst?

Du får väl övertyga din man om att han behöver en ny gitarr, eller någon annan dyr pryl till studion :)

Med mig som fru så hade vi blivit ruinerade båda två :)
Även om det känns tufft ibland när man verkligen vill ha ngt, så är det nog bra att ha ngn som kan bromsa.

mange78 skrev:
Kan ju tycka att 150mm är lite långt för porträtt? Om du tycker 85an är i kortaste laget kan väl 100/2.0 vara nåt kanske? Du skriver ju att du vill ha en ljusstark glugg och då kanske det kan vara bra med en 1.8-2.0. 2.8 är ju ändå rätt stor skillnad mot 1.8...

Jo, det ligger nog ngt i det du skriver...det tål att tänka på.
Det blir nog en 85´a ändå, sedan får jag se om jag byter ut mitt tamron mot ett sigma..

Min man kommer att få spader....

...men jag kunde inte låta bli. Jag fick tag i ett Canon 85/1,8 begagnat, men kunde iaf inte släppa tanken på ett Sigma 150/2,8 EX DG Macro....så jag beställde ett sånt från Yfo...

Jag har inte tordats tala om det för gubben ännu...är det ngn vänlig själ här på fotosidan som kanske skulle kunna härbärgera en flicka med en alldeles för stor kamerutrustning utifall hon blir körd på porten?

Catherine - som förköpt sig...igen

Re: Min man kommer att få spader....

-Catherine- skrev:
[BJag har inte tordats tala om det för gubben ännu...är det ngn vänlig själ här på fotosidan som kanske skulle kunna härbärgera en flicka med en alldeles för stor kamerutrustning utifall hon blir körd på porten?

Catherine - som förköpt sig...igen [/B]

Min dörr står alltid öppen ;)

Fast då får frugan flytta upp till din man ;p

Men jag kan lugna dig.. den värsta aggressionen från din partner varar inte mer än någon vecka ;)

Lycka till med dina nya gluggar....Påminn din man om den där otroligt läckra gitarren som han tittat på nu i några månader ;)

Re: Re: Min man kommer att få spader....

Jeppe skrev:
Min dörr står alltid öppen ;)

Fast då får frugan flytta upp till din man ;p

Men jag kan lugna dig.. den värsta aggressionen från din partner varar inte mer än någon vecka ;)

Lycka till med dina nya gluggar....Påminn din man om den där otroligt läckra gitarren som han tittat på nu i några månader ;)

Tack Jeppe, då vet jag att jag har ngn att gömma mig hos om det skulle sluta illa det här :)

Jag har fortfarande inte sagt ngt, jag tror jag avvaktar och låtsas som ingenting, jag är inte säker på att gubben min har full koll på vad jag har för prylar, kanske kan jag låtsas som om jag haft dessa gluggar redan tidigare...
Och det ÄR ju faktiskt jag som håller i ekonomin här hemma :)

Kan sånt funka...och....FÅR man göra så? Lite oärligt är det förståss ;)

Jag vet att han dreglar över nya trummskinn...kanske jag kan muta med såna om det blir otrevligt hemma...hihi

Nu har jag smugglat in objektiven i huset

Jag har bara hunnit med att klämma lite på den och tagit några provbilder för att kolla att allt funkar som det ska. Blixten ligger nere i studion (och vägen dit är oplogad) så jag skruvade upp iso´t till 1600. Så ngn skärpejämförelse har jag inte gjort.

Första intrycken av objektiven ( Canon 85/1,8 & Sigma 150/2,8) är iaf mkt positiv...

Jag ser fram emot min bokade plåtning i studion på fredag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar