Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 100-300/4,0 DG APO till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Är sugen på ett nytt objektiv att ersätta min 70-300 med och är inne på detta. Men det jag oroar mig över är att Pentaxversionen inte verkar ha HSM-motor? Snabb autofokus är just det jag saknar mest faktiskt. Är det snabbt ändå?

Kan det vara värt att vänta på Pentax SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM istället? Vill inte betala mer än Sigmat dock, max 10k, vad tror ni det kommer gå på?

Ska ha zoom, helst ha 300mm, absolut inte 200mm så då finns det väl inte så många att välja på kanske?

Sigma 50-150mm 70-200mm kommer ju funka med hsm men har inte sett om det kommer ett 100-300.
kanske ett da50-300 sålänge tills 60-250 kommer.

Inga sigma finns med HSM till pentax ännu.

60-250/4 skulle kommit ut för flera år sedan men har blivit uppskjuten igen och igen.
Finns väl ingen anledning att tro att objektivet kommer ut under 2008, även om Pentax säger så.
Man undrar ju vad problemet är.

Pentax egna SDM-objektiv fokuserar inte heller snabbare med ultraljudsmotorn än när motorn i objektivet används, så det där med att AF skulle vara snabbare med ultraljud är ingen absolut sanning.

Ok, men det är inte dumt att köpa Sigmat bara för att det inte finns med HSM? Det är fortfarande snabb fokusering?

Ibbe: Menar du 55-300? Känner inte att det är tillräckligt upplyft från det jag har nu för att det ska vara värt att byta..

Kolla om det finns någon som har ett 100-300 som du kan få prova. Jag var själv inne på att köpa ett, men väntade ut Da300 och har inte ångrat mig en sekund. Själv skulle jag inte utnyttja mer än ändläget på en zoom iallafall...sdm motorn tycker jag är värd att vänta på. Om du ska fota djur så ger det en fördel, de hör dig inte förrän du tar bilden. Sen känns det som att sigmats alla linser borde vara lite tungrodda för afmotorn?

Ska du ha en zoom och kan vänta, köp da60-250. Ska du ha ett tele, köp da300!

ogge skrev:
Sen känns det som att sigmats alla linser borde vara lite tungrodda för afmotorn?

Ja, då känner du fel...
Själv har jag ett sigma 50-500, en noshörningspenis på 1.9kg och denna klump fokuserar lika snabbt som 40/2.8 pancake som är världens minsta och lättaste objektiv alla kategorier.

Har själv funderat på hur det kan gå ihop. Kanske är det så att man inte behöver flytta de stora glasmassorna för fokuseringen?

Läste nåt rykte om December för Da* 60-250, och har inte lust att vänta så länge, mycket att fota denna sommaren :p

Dessutom tror jag verkligen att jag vill ha en zoom, bra till porträtt och liknande att snabbt kunna komma ner till 100mm.

Men är lite orolig och har svårt att refera över storleken då inte haft något tidigare. Kan man bara slänga på det hemma, bära kameran i handen och gå en halvtimma till en skog och fota på frihand med det? Eller är det helt enkelt för stort som "fritidsobjektiv"?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar