Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma eller Nikon
- Trådstartare Crille75
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
Är i samma läge som du. I senaste numret av tidningen Foto recenseras den (tillsammans med 100 andra objektiv) och slutsatsen i testet är bedömningen "mycket prisvärt". Valet för mig står mellan Sigman och Nikkor 24-70/2,8, men det kostar tre gånger så mycket.
Min slutsats är; ju mer man läser ju osäkrare blir man
Edit:
Förresten, är Sigman verkligen ett macro?
Min slutsats är; ju mer man läser ju osäkrare blir man
Edit:
Crille75
Medlem
Håller helt med dig. Ju mer man sätter sig in i saker dessto mer oduglig känner man sig
Jag var in på Sigmas hemsida och där listar man linsen som en Macro.
Jag var för ett tag sedan i en liknande situation som nu. Stod mellan att köpa en Sigmas macro eller ett Nikon macro. Jag fick då från flera håll rådet att köpa Sigmas 105:a då den tydligen var strået vassar en Nikkors motsvarighet.
Är inte helt säker på hur jag skall göra nu. Det är ju som sagt en hel del skillnad i pris.
Jag var in på Sigmas hemsida och där listar man linsen som en Macro.
Jag var för ett tag sedan i en liknande situation som nu. Stod mellan att köpa en Sigmas macro eller ett Nikon macro. Jag fick då från flera håll rådet att köpa Sigmas 105:a då den tydligen var strået vassar en Nikkors motsvarighet.
Är inte helt säker på hur jag skall göra nu. Det är ju som sagt en hel del skillnad i pris.
iBoat
Aktiv medlem
Ja, det är inte lätt att välja. Mitt problem är att jag MÅSTE ha ett normalobjektiv till min nyinköpta Nikon D3 snabbt. Jag har ett stort produktfotouppdrag på måndag.
Om Robert White i England har Tamron 28-70/2,8 XR DI på lager blir det kanske det objektivet istället för de andra. Det fick omdömet "Toppklass" och "mycket prisvärt"
Robert White kan varmt rekommenderas, jag sparade 11000 kr när jag köpte min D3 och ett Nikkor 14-24 objektiv. Fick hem det kl 11 dagen efter beställningen.
Om Robert White i England har Tamron 28-70/2,8 XR DI på lager blir det kanske det objektivet istället för de andra. Det fick omdömet "Toppklass" och "mycket prisvärt"
Robert White kan varmt rekommenderas, jag sparade 11000 kr när jag köpte min D3 och ett Nikkor 14-24 objektiv. Fick hem det kl 11 dagen efter beställningen.
Crille75
Medlem
Det låter ju onekligen lite stressande. Vad är det för jobb?
Var inne på BH photo and video och tittade lite på vad deras kunder anser om Tamron gluggen. Och enligt dom så verkar den vara riktigt bra.
Jag vet att det låter korkat, men jag har fortfarande en känsla att man får vad man betalar för.
Var inne på BH photo and video och tittade lite på vad deras kunder anser om Tamron gluggen. Och enligt dom så verkar den vara riktigt bra.
Jag vet att det låter korkat, men jag har fortfarande en känsla att man får vad man betalar för.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Nikon 24-70mm f/2.8G har en närgräns på 38 cm och en avbildningsskala på 1:3,7. 24-70mm F2.8 EX DG MACRO har en närgräns på 40 cm och en avbildningsskala på 1:3,8.
Min definition av makro är att det ska klara en avbildningsskala på 1:1.
Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) har en närgräns på 33 cm och en avbildningsskala på 1:3,9. Hur går det ihop? Mäter de olika?
Köp en Tamron och kör den tills den ramlar ihop eller du tröttnar på autofokusen. Inte så mycket pengar att förlora.
Min definition av makro är att det ska klara en avbildningsskala på 1:1.
Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) har en närgräns på 33 cm och en avbildningsskala på 1:3,9. Hur går det ihop? Mäter de olika?
Köp en Tamron och kör den tills den ramlar ihop eller du tröttnar på autofokusen. Inte så mycket pengar att förlora.
gbjerne
Aktiv medlem
Gick själv lite i valet och kvalet men föll utan tvekan efter att ha testat på Nikons variant. Sigman var förvisso skarp men i mina ögon levererade Nikongluggen betydligt trevligare filer med bättre färger och kontrast. Sen uppfattade jag det som om motljusegenskaperna var bättre.
Så för mig var den högre kostnaden helt klart befogade.
iBoat
Aktiv medlem
gbjerne skrev:
Gick själv lite i valet och kvalet men föll utan tvekan efter att ha testat på Nikons variant. Sigman var förvisso skarp men i mina ögon levererade Nikongluggen betydligt trevligare filer med bättre färger och kontrast. Sen uppfattade jag det som om motljusegenskaperna var bättre.
Tjena Gustaf!
Om du har läst mina inlägg här så vet du att jag är i nöd! Har du ett Nikon 24-70mm f/2.8G? Finns det någon chans att jag kan hyra det av dig på måndag?
PS. Har du varit ute och testat masten?
gbjerne
Aktiv medlem
Halloj Mats
Japp läste din lite småjobbiga situation! Jag får förhoppningsvis hem gluggen på måndag. (Beställde den igår och de lovade att skicka den idag)
När behöver du den på måndag? Hinner den komma fram så får du självklart låna den. I värsta fall har jag ett fast tamron 90mm macro om det kan fungera?
Nope inte fått min mast ännu men skakar redan lite inför känslan
Japp läste din lite småjobbiga situation! Jag får förhoppningsvis hem gluggen på måndag. (Beställde den igår och de lovade att skicka den idag)
När behöver du den på måndag? Hinner den komma fram så får du självklart låna den. I värsta fall har jag ett fast tamron 90mm macro om det kan fungera?
iBoat skrev:
Tjena Gustaf!
Om du har läst mina inlägg här så vet du att jag är i nöd! Har du ett Nikon 24-70mm f/2.8G? Finns det någon chans att jag kan hyra det av dig på måndag?
PS. Har du varit ute och testat masten?
iBoat
Aktiv medlem
gbjerne skrev:
Halloj Mats
Såå j-a tråkigt! Fick nyss reda på att det inte blev någon fotografering. De valde bilderna som de fått av resp leverantör. Trist!
Men det innebär att jag i lugn och ro kan testa lite mer innan jag köper.
Ha en bra helg!
Makten
Aktiv medlem
Många objektiv ändrar brännvidd med fokuseringsavståndet. Tamrongluggens brännvidd förkortas antagligen mer än de övriga på nära håll, vilket ger kortare närgräns utan att förstoringsgraden ökar. Det är alltså inte 75 mm längre vid närgränsen (de två andra blir antagligen också kortare, men inte lika mycket).PerFogelberg skrev:
Hur går det ihop? Mäter de olika?
PerFogelberg
Aktiv medlem
Sitter du och ljuger nu igen. Det är inte första gången. Jag tycker mest synd om alla som blir lurade av ditt skitsnack.
Brännvidden blir längre med utdraget.
Brännvidden blir längre med utdraget.
Petsan
Aktiv medlem
iBoat skrev:
Verkar som om (framförallt bland tredjepartstillverkare?) det slängs in MACRO i allehanda zoomar (ffa i konsumentklassen, iofs). Det betyder att de har en hyfsad närgräns och kan avbilda i Close Up-området. Något macro är det inte tal om och de är inte optimerade för bra bildkvalitet i närområdet heller, så nåt alternativ till "riktiga macrogluggar" ÄR DE JU INTE.
/Peter
gbjerne
Aktiv medlem
Shit happens! tyvärr.. Men men kommer fler tillfällen!
Du får tjoa till om du vill testa 24-70an (Nikons) någon dag. Jag provade ett gäng normalzoomar uppe på foto Knudsen i Oslo och i min mening var Nikons nya den klart trevligaste bekantskapen och fick i alla fall mig att beställa en egen
Tror att Fotohörnet har en sigma om du vill prova den.
En topphelg önskas!
Du får tjoa till om du vill testa 24-70an (Nikons) någon dag. Jag provade ett gäng normalzoomar uppe på foto Knudsen i Oslo och i min mening var Nikons nya den klart trevligaste bekantskapen och fick i alla fall mig att beställa en egen
Tror att Fotohörnet har en sigma om du vill prova den.
En topphelg önskas!
iBoat skrev:
Såå j-a tråkigt! Fick nyss reda på att det inte blev någon fotografering. De valde bilderna som de fått av resp leverantör. Trist!
Men det innebär att jag i lugn och ro kan testa lite mer innan jag köper.
Ha en bra helg!