Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-530 DG ST och Flash Hot Shoe Sync Adapter Slave Trigger

Produkter
(logga in för att koppla)

tgr

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte två flash hot shoe adapters billigt på ebay för att trigga lösa blixtar med hjälp av min inbyggda i min Canon 400D.

Det visade sig inte fungera alls men efter lite moddande så fungerar de perfekt. (Jag öppnade dem och tog bort den ljusa plastkåpan som bara släppte igenom IR ljus)

Nu till problemet. Jag har mina föräldrars gamla Sunpak 3000 och den funkar fint med adaptrarna. Det fungerar även att slå en blixt igenom att med en sladd kortsluta mellan de två polerna på blixten.

Däremot så fungerar inte det på min Sigma EF-530 DG ST. Varken med hot shoe adaptern eller att kortsluta mellan "basen" och mittpinnen. Även om jag satt blixten i något av de två manuella lägen (full eller 1/16).

Funkar sigman bara i ttl lägen? För sitter den direkt på kamran funkar den som den ska...

Bifogar bild på innehållet för den nyfikna.
 

Bilagor

  • IMG_4596.jpg
    IMG_4596.jpg
    17.1 KB · Visningar: 151
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.