Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-530 blixt med 150 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Har tänkt köpa en Sigma EF-530 DG ST blixt som jag bland annat tänkt använda ihop med mitt Sigma 150 2.8 macro, men enligt faktabladet, så är den effektiva belysningsvinkeln anpassad för brännvidder mellan 24-105 mm.

Fungerar det att fota ex. blommor och föremål med mitt Sigma 150 mm på avstånd mellan 50-150 cm?

Nästa fråga...
Blixten kan ställas in på antingen full effekt eller 1/16-dels effekt, men borde jag inte kunna "justera" blixeffekten genom att ändra bländare/tid manuellt när jag har blixten på full effekt?

Har mycket ringa erfarenhet av blixtfotografering då jag inte är förtjust i blixtljus, så ha överseende med mina frågor :)

Ska kanske tillägga att blixten kommer att användas på en EOS 5D...
 
Det där med brännvidden på blixten 24-105 är inget att bry sig om än när du har en glugg som är kortare än 24mm. Om gluggen är längre än 105 millimeter blir det bara ljus utanför bilden och det gör inget förutom att det är slöseri med energi.
PS. om du ska fota makro borde du kolla på en ringblixt.
 
Tack för ditt svar Robin!

Tanken är att även kunna använda blixten tillsammans med mitt 24-105 och fasta 50 mm när förhållandena helt enkelt är för mörka för att klaras av även med ISO 1600. Stativ är ju inte alltid möjligt.

Kommer heller inte att fota extrema närbilder, så ringblixt känns inte aktuellt, åtminstone inte just nu.

Undviker som sagt blixt i den mån det går, men ibland är det helt enkelt för mörkt :/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.