Annons

Sigma EF-500 DG Super till K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias-

Avslutat medlemskap
Hejhej!

Jag tänkte beställa en sådan idag. Tidigare har jag hört problem med den tillsammans med K100D.. Att man är tvungen att skicka iväg den för uppgradering av firmware. Hur är det med det idag?

Jag tänkte köpa en helt ny från Cyberphoto. Där står det att leveransdatumet är okänt. Är det något problem med den här blixten? Man blir ju lite tvivelaktig till att köpa den då..

Det är okänt leveransdatum därför att Cyberphoto ej har den i lager. Det är så med de flesta produkter som Cyberphoto har, det är därför de kan ha så låga priser (för de har så liten lagerhållning). Enbart det som de har stor omsättning på lagerhålls.

Jag köpte Sigma blixten från dem för ett år sen, till min *ist DS och den har fungerat till belåtenhet på den. Fungerar även på min nya K10D i läge HyperProgram, har ej lyckats lika bra i läge tidsautomatik.

En sak som irriterar mig - när man har ställt kameran på att ej tillåta att en bild tas när blixten fortfarande laddar, så går det att ta en bild ändå med Sigman.

Min Pentax AF330FTZ blixt betedde sig ej så på min DS...

Om jag var ute efter en blixt i dag, så skulle jag titta på Soligor DZ 420 Z, för jag använder ej höghastighetssync eller trådlös blixt på Sigman (och Sigman har ju dessutom problem med den funktionen tillsammans med K10D, på k100D spelar det ingen roll för K100D saknar stöd för trådlös blixtstyrning från den inbyggda blixten).

Sigma har ändrat elektroniken i sina blixtar i produktionen, så de som tillverkas nu behöver ej "re-chippas" för att fungera med K100D.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Om jag var ute efter en blixt i dag, så skulle jag titta på Soligor DZ 420 Z, för jag använder ej höghastighetssync eller trådlös blixt på Sigman (och Sigman har ju dessutom problem med den funktionen tillsammans med K10D, på k100D spelar det ingen roll för K100D saknar stöd för trådlös blixtstyrning från den inbyggda blixten).

Hälsar
R

Tack för ditt svar!

Jag har kikat på Soligorvarianten men jag hittar ingen info om den klarar synk på andra ridån. Den går inte att vinkla lika bra. Den är ju dock mycket billigare än sigman.

Men jag läste en recension här på fs, av en medlem (Produkter->recensioner) och lite oroväckande med att den gick sönder på en dag. Så jag ställer mig mycket tveksam till den..

Vadå inte vinklar lika bra?
Soligor vinklar upp/ner och åt sidorna. 0-90 grader i höjdled och upp 180 grader i sidled. (Enligt Cyberphoto).

Sigman vinklar upp/ner i förinställda hack (0 - 90 grader), men åt sidan går den bara åt ett håll och då 0-90 grader. Fast fungerar fint när man tar porträttbilder.

Sigman är inget under av teknisk kvalitet heller, känns äckligt billigt ihopsatt och ganska fult gjort är det också - men den funkar. I början trodde jag den skulle gå sönder med en gång, för det kändes så, men den håller ihop trots den billiga plasten.

Är det solid känsla man önskar, så är Pentax egna blixtar ett utmärkt val. Fast jag vet en som köpte en AF540FGZ och det var fel på den så han fick lämna tillbaks den... Alla kan råka ut för något fel någon gång. Det är det som garanti är till för.

Hälsar
R

Hmm du har nog fel om sigman..

Enligt cyberphoto 9 grader ner, 90 grader upp och sedan 90 grader höger samt 180 grader vänster..

Ok, du har rätt. Jag har inte använt vänster eftersom blixten pekar i golvet då när jag tar porträtt.

Men, det är fortfarande fel att säga att Soligor ej kan vinklas lika bra som Sigman.

Hälsar
R

lånar tråden för att ställa en fråga:

vart fasen får jag tag på en Sigma EF-500 DG Super... har haft en beställning liggandes hos cyberphoto i ett par veckor men de verkar inte få in nån blixt... kollat på alla andra ställen på nätet som jag vet säljer men hittar ingen som säljer pentax versionen...
nån som kan tipsa på ett ställe som har den inne på lager?

Maila cyberphoto och fråga om dom har nån uppgift när den kommer in... de gånger jag frågat har jag fått svar inom ett par timmar...

Fem veckor tog det för mig. Pentax hör dock inte till storsäljaren - det är canon och nikon, trots att de är sämre som jag ser det. Tja om man inte ger sig på canons riktiga monster-modeller.

tobias- skrev:

Jag har kikat på Soligorvarianten men jag hittar ingen info om den klarar synk på andra ridån. Den går inte att vinkla lika bra. Den är ju dock mycket billigare än sigman.

Jag har ägt Soligor DZ 420Z någon vecka. Den har en strömbrytare som du ställer in om blixten ska tändas på första eller andra ridån.
Huvudet kan vinklas upp till 90 grader, vänster 180 grader och höger 90 grader. Den kan tyvärr inte riktas nedåt.
Jag har även märkt att den går bra att använda som slav till den inbyggda blixten, i alla fall i AV-läget.
Tyvärr är den ganska långsam och tjuter även när den laddat klart.

/Peder

Sigman tar också en evighet att ladda upp sig och den har också ett ljud för sig. Låter den inte så har den stängt av sig pga inaktivitet. Man måste verkligen ha koll i sökaren så att blixten är färdigladdad innan man tar, annars får man felexponerade bilder. Det har hänt mig några gånger. Även fast kameran är ställd på att ej tillåta avfyrning om blixten ej är färdig, så funkar inte det med Sigman.

Hälsar
R

Har inte hunnit märka några felexponeringar ännu av sigman fast jag har bara haft den nån dag.

De kanske har rättat till problemen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar