ANNONS
Annons

Sigma EF-500 DG Super till Canon 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

Addeeinarsson

Ny medlem
Hej!
Första inlägget här så ursäkta mig om jag postat det fel. Det är så att jag har en Canon 60d som jag haft ett tag men nu tagit tag i fotograferingen. Jag fick en blixt av min kompis som är en sigma ef-500 super men jag upplever att den inte funkar som den ska.

Känns som blixten inte hänger med kameran, kan ta en bild men blixten slår inte, samt att den tar en evighet att "ladda" upp mellan korten, svårt att förklara men hoppas ni förstår hehe.

Har testat med att byta till nyladdade batterier men problemet återstår. Har ni någon som helst aning om vad detta fel kan vara för blixten funkade på kompisens kamera men på min vill den sig inte.

Tack på förhand
Hälsningar / Andreas

Vilken kamera har din kompis?
Om jag kommer ihåg rätt så beror problemet på att 60D är för ny för blixten.
Jag har liknande problem som du har, blixten fungerar klockrent på min 1D II n men på min 60D så blir det diverse problem med den.

Vilken kamera har din kompis?
Om jag kommer ihåg rätt så beror problemet på att 60D är för ny för blixten.
Jag har liknande problem som du har, blixten fungerar klockrent på min 1D II n men på min 60D så blir det diverse problem med den.

Tack för snabbt svar.
Han har en Canon 40d om jag inte minns fel och när han införskaffade sig en ny blixt fick jag denna.
Alltså kan man i stort sett skrota den blixten och köpa sig en ny.
Känns tråkigt för tycker blixten i sig är hyfsat bra och ett väldigt lyft på bilderna.

Hälsningar / Andreas

Nja helt värdelös är den ju inte, den ska väll gå att använda med manuella inställningar har jag för mig (använder inte blixt så ofta ).

Nja helt värdelös är den ju inte, den ska väll gå att använda med manuella inställningar har jag för mig (använder inte blixt så ofta ).

Okej men vill att den ska funka felfritt. Är inte roligt att ha saker som funkar halvdant. Kollade på Canon 430 och 580. Vad rekommenderar du för hobby bruk. Tar mest porträtt osv på mina barn i hemmamiljön.

Kollade även blocket och fanns en 580 den lite äldre modellen, tror du den hade funkat på min ?

Ja som någon skrev så är 60D för ny för den blixten.

Hade samma problem när jag bytte från 350D till 60D och det slutade med att jag köpte en 580EX II.

Om man vill kunna använda kamerans egna menyer för blixtinställningar dvs slippa ratta på själva blixten krävs 580EX II den tidigare versionen 580EX måste man ställa in på själva blixten istället så leta efter den senare 580EX II. Samma sak gäller även lillebror 430EX som måste vara en 430EX II för att blixtmenyn i kameran ska funka.

Slavblixt och manuell är väl det som fungerade med Sigmablixten och 60D kameran, det är TTL automatiken som inte ville vara med riktigt när den sitter på kameran.

Nu har jag en 70D fast på den har jag inte provat om Sigman fungerar även om jag antar att det troligen är samma med den som hos 60D.

Ja som någon skrev så är 60D för ny för den blixten.

Hade samma problem när jag bytte från 350D till 60D och det slutade med att jag köpte en 580EX II.

Om man vill kunna använda kamerans egna menyer för blixtinställningar dvs slippa ratta på själva blixten krävs 580EX II den tidigare versionen 580EX måste man ställa in på själva blixten istället så leta efter den senare 580EX II. Samma sak gäller även lillebror 430EX som måste vara en 430EX II för att blixtmenyn i kameran ska funka.

Slavblixt och manuell är väl det som fungerade med Sigmablixten och 60D kameran, det är TTL automatiken som inte ville vara med riktigt när den sitter på kameran.

Nu har jag en 70D fast på den har jag inte provat om Sigman fungerar även om jag antar att det troligen är samma med den som hos 60D.

Tacksam för svar
Nu har jag fått förklarat varför blixten inte funkar som den ska och det känna oerhört bra. Blir att köpa en ny i veckan, har tänkt på speedlite 430EX II vilket verkar vara ett bra alternativ och hoppas man blir nöjd med det valet.

Hälsningar / Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar