Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EF-500 DG Super & K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att försöka lära mig och få till fina inomhusbilder med extern blixt men det går inte så bra.

Kör på Av-läget, ISO 400, F7.1 1/60 och 50mm på alla bilder och ändrar bara blixtens inställningar med "Mode"-knappen.

När blixten står i PTTL, CI CL-läge så blir bilderna oerhört ljusa och spridningen blir bra. Det ser nästan ut som dagsljus. Trodde att jag äntligen fått kläm på detta men så läser man instruktionsboken för blixten.

Läget jag kör på står beskrivet på sid. 18 i instruktionsboken: http://www.sigmaphoto.com/flashes/manuals/F14PA.pdf

"Wireless flash". Eh... Den inbyggda blixten är inte uppfälld och Sigma-blixten sitter i blixtskon.

Läget som funkar bäst för mig är alltså slavläget. Förstår ingenting.

Är det någon som kan ge mig era Sigma-inställningar för K10D så jag kan testa? Även bländare/slutartid är intressant...

Sitter nu och lusläser och försöker förstå manualen.

Handboken till den blixten är urusel och jag tittade i den en gång, det räckte för mig att förstå att den är helt obegriplig.

Blixtens trådlösa läge har poblem med K10D. Det behövs en uppdatering av blixten för det och den svenska Sigma distributören verkar osäker gällande på vilka uppdateringar som finns tillgängliga för blixten och hur den egentligen fungerar på K10D.

Nå, jag kör med blixten "bouncad" :) i taket, slagen i taket alltså, med kameran i P läge, blixten i P TTL och med manuellt val av autofokuspunkt med exponeringsmätning i flerfältsmätningen kopplad till autofokuspunkt. Det är *väldigt viktigt* att koppla ljusmätningen till val av autofokuspunkt och att använda punkterna när man autofokuserar, istället för att bara köra på mittenpunkten och sedan komponera om bilden. Om man kör på mittenpunkten och komponerar om bilden så brukar det bli fel exponering, eftersom kameran ger största vikt till mitten och man har ju flyttat mitten så mitten får en annan reflektion. Exempelvis att du har motivet till höger i bild, du mäter objektivet från centrum och sedan komponerar du om så motivet är till höger. Nu är ju mitten mot bakgrunden och blixtljuset kommer köras mot bakgrunden och mätas från bakgrunden istället för motivet.

En viktig sak att komma ihåg, det är hur exponeringskompensationen i kameran fungerar med blixt.

Den vanliga exponeringskompensationen i kameran påverkar både blixtljuset och inställningen för det naturliga ljuset.

Exponeringskompensationen för blixten påverkar enbart blixtljuset.

Dessa två går att använda tillsammans.
Dvs, om du har blixten på +0.5 och exponeringskompensationen för vanligt ljus på -0.5, så kommer blixten vara +- 0.

Även viktigt att komma ihåg följande:
Med blixt så kontrollerar bländaren enbart skärpedjupet.

Slutaren kontrollerar förhållandet mellan blixtljuset och det naturliga ljuset. Ju längre tid - desto mer av det naturliga ljuset syns, mer stämningsljus. Ju kortare tid, desto mer blixt och desto mindre stämningsljus.

Med blixt så är bländaren och tiden inte ihopkopplade. De är inte relaterade alls till varandra, till skillnad mot exponering utan blixt. Detta därför att blixten kontrollerar ljuset, då behöver bländaren och tiden inte göra det.

Hälsar
R

Och här kommer bild från K10D med CI SL-läge på Sigma-blixten...

F 5,6
ISO400
1/60

Bilagor

• k10dslaveweb.jpg
    k10dslaveweb.jpg
    87.7 KB · Visningar: 579
Jag misstänker stort att det är blixten som behöver en uppdatering. Vad tror ni?

Först när blixten är ok så kan jag försöka lära mig att handskas med det.

Enda bilden jag tyckte blev bra är den sista - i slavläget. Får jag det resultatet sen så blir jag nöjd. :D

Tycker det är konstigt att bilden blir mörkare från K10D, det kan tyda på att det är ett inkompatibilitetsproblem. Det finns tre uppdateringar för Sigma EF 500 DG Super.
Den första gör Sigman kompatibel med K100D.
Den andra gör Sigman kompatibel med K10D.
Den tredje gör Sigman kompatibel med den trådlösa blixtstyrningen med K10D's inbyggda blixt.

Jag slängde iväg en bild på kul...
1/50
f/8
ISO 400
Körd på P-läget
K10D med DA 18-55 ställd på 30.
Sigma EF-500DG Super med uppdaterad firmware, slagen i taket! Exponeringskompensation på 0, blixten på P TTL.
Jag bara satte på blixten och tryckte av. Inga speciella inställningar alls. Det borde fungera liknande för dig också, annars är det något som är vajsing någonstans med din utrustning. Det kan mycket väl vara så att det behövs en ny firmware till din blixt. Hör med Tura Scandinavia (gen agent Sigma).
[email protected]
0300-56 89 00

Bilagor

• blixtexempel.jpg
    blixtexempel.jpg
    48.1 KB · Visningar: 554
Senast ändrad:
Hmmm, nu tog jag iofs båda bilderna på auto (K100D) resp gröna-rutan-läget (K10D)... Men jag har testat med P också och det var lika illa. Har skickat iväg ett mail till Tura för uppgraderingen.

TACK för din hjälp Roland! :)

För att tråden skall kunna hjälpa andra som är vilse i Sigma-K10d-djungeln så återkommer jag när jag fått tillbaka blixten igen. :)

"gröna rutan" eller P spelar ingen roll i det här fallet. Skillnaden är främst att i "gröna rutan" så kan du inte förändra bländaren och tiden, men i P så kan du det om du vrider på rattarna. :)

Lycka till med blixten.

Hälsar
R

Nu har jag fått hem min nya Sigma-blixt med serienummer som börjar på 809. Det verkar som att den redan är uppgraderad för bilderna blir ljusa och fina som de skall vara. Får testa mer i helgen. :)

Mysko värre. Nu har min nya Sigma-blixt som ju fungerade så bra out of the box plötsligt lagt av. Nu är den lika kass som den lånade. Suck! Att den bara kan släppa firmwaren eller likn??? Nu blir det att åka dit med båda blixtarna ändå.

Någon annan som råkat ut för att ens Sigma-blixt plötsligt slutat fungera bra?

snysop skrev:
Mysko värre. Nu har min nya Sigma-blixt som ju fungerade så bra out of the box plötsligt lagt av. Nu är den lika kass som den lånade. Suck! Att den bara kan släppa firmwaren eller likn??? Nu blir det att åka dit med båda blixtarna ändå.

Någon annan som råkat ut för att ens Sigma-blixt plötsligt slutat fungera bra?

jepp, jag köpte en enklare variant av Ef-500 modellen för nåt år sen, efter ungefär 4 veckor slutade den funka, den laddade med löste aldrig ut blixten. jag skickade in den och fick tillbaka den efter ungefär 2-3 månader och en massa tjat, men sen dess har den funkat. nu har jag den bara som extra slavblixt dock, tröttnade på den o köpte en fgz-540, klart bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar