Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SIGMA EF-500 DG SUPER eller CANON SPEEDLITE 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar om du inte får fler inställningsmöjligheter och fler knappar att pillra på med Sigman och den ska vara väldigt bra, men om den är vassare ljus- eller byggmässigt vet jag inte.
 
Sigman har högre ledtal och massor fler funktioner.
speciellt att den går att använda som slavblixt är roligt.

jag har upplevt att bilderna blir ganska ojämnt exponerade ibland. Den är inte så gediget byggd, så man får vara lite försiktig med den.
 
Hej,
Jag har tyvärr bara uppleft problem med den jag hade... Den exponerade fel ganska ofta. Tyvärr så trodde jag på den tiden att det berodde på mig som fotograf så jag lämnade aldrig tillbaka den.
När jag hade den till 10D så kom problemen då och då... När jag satte den på 1D så var 9 av 10 bilder felexponerade... Sen köpte jag en Canon 420 och då funkar det fin fint...

/Lars
 
Har du provat att sätta en Sigma-blixt på en 350d?
jag har. Det ser helt sjukt ut, och känns precis lika sjukt också. Blixten är större än kameran. Var själv inne på en sådan blixt från början, men övergav tanken omdelbart pga storleken.

Någon som förresten vet om 430ex har möjlighet att gå av på andra ridån?
 
Det ser jättefånigt ut med sigman på en 350d. Får ofta kommentarer som vilken stor kamera, vilken tidning kommer du ifrån osv när blixten är på - aldrig annars.


vad som är värre är att den har börjat fastna i blixtskon, och går inte att få loss med mindre än att skruva sönder blixten (med en tillböjd minimejsel från clas) och med en picett inifrån dra loss den lilla piggen som håller blixten på plats i skon.
 
Senast ändrad:
Har kombon 350D och Sigman och ska man köra dom så rekomenderar jag starkt batterigreppet, annars så trycker nedre högra hörnet på kameran in i handen vilket inte är helt skönt efter ett tag.

Angående exponeringen, har aldrig upplevt exponeringen som ojämn utan jag får det resultat jag förväntar mig beroende på hur jag ställer in kompensationen. Men det verkar vara några som har problem och det verkar som att det är ännu fler som har det med ST-modellen av samma blixt (=ingen sanning, bara min känsla efter att ha läst tester och på forum).

Slavfunktionen är också kul, kan trigga den med blixten på kameran och få en del kul ljussättning. Har dessutom ett gammalt stativ som jag kan sätta den på när jag gör så.
 
Även jag har en 350D och använder Sigman. Inga upplevda problem med felexponering (däremot med sigmas macroblixt, fast det är ju en annan historia). Har du inget batterigrepp kommer alla blixtar i viss utsträckning ställa till det avsevärt med balansen på kameran men med en tyngre och större blixt blir problemen naturligtvis större.

Jag tycker mervärdet hos Sigmans funktioner och lite högre ledtal gör den klart mer intressant.
 
Jag funderade på samma sak, men insåg att skillnaden i ledtal bara gäller ibland då Sigman inte kompenserar för brännviddsförlägningen, dvs. att den hela tiden (under 105mm?) lyser upp bredare än nödvändigt och tappar därmed sin fördel som ljusstarkare!
Dessutom slösar den ju med ström pga detta med..
Det var några till fördelar med Canonblixten men minns inte nu, mycket nöjd i a f med 430:n
Fast det skulle jag säkert varit med Sigman med i o f s! ;)

Mvh
Micke

Edit: 430 kan brukas på andra ridån, mycket kompetent blixt faktiskt!
Fördel Sigman tycker jag är att den kan fungera som master (tror jag iaf) och d e ju bra om man ska köpa fler blixtar.. :)
 
Senast ändrad:
Plåtar aldrig studio eller något liknande. Så en blixt blir aldeles lagom :)

ställer man in andra ridån i blixten eller kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.