Annons

Sigma EF-500 DG ST

Produkter
(logga in för att koppla)

Lelle_sj

Medlem
Har en fråga gällande min blixt, en Sigma EF-500 DG ST som jag använder till min Canon 350D.

Blixten har ledtal 105 men hur jag än beter mig så har jag aldrig fått blixten att fungera med full effekt!
Fotograferar jag på håll och i svagt ljus
så hamnar ledtalet på runt 35-50!

Ska inte ledtalet ändras beroende på avstånd till
objektet som ska fotograferas?
 
Nja.. Ledtal 105 har den knappast.
EF-500 skvallrar väl lite om ledtalet, som efter en kontroll på Sigmas sida visar sig vara 50, vid 105mm.

Ledtalet ändras med vald brännvidd och naturligtvis även avståndet då.
 
Ledtalet är beroende av utlysningsvinkeln pâ blixthuvudet.
Blixten skall ändra sig om du ändrar objektivets brännvidd frân >70mm till 35mm via 50mm.

Det är ett otyg att blixttillverkarna har gâtt ifrân den gamla standarden att ange ledtal vid 50mm och ISO100°
 
Lelle_sj skrev:
Ok!

Använder jag ett 35-80 mm objektiv så
ändras inte ledtalet oavsett om jag zoomar eller inte!

Jag gissar på att du tänker på zoomhuvudets inställning och inte ledtalet.

Nu har inte Sigma specat vilka inställningar som zoomhuvudet har, men jag gisar på 28-35-50-85 och 105mm. Sigma har inte anpassning av utlysningsvinklen, såsom t.ex. Canon EX 430, men trots detta bör zoomhuvudet ändra sig. Du skrev i ditt första inlägg 35-50, vilket jag då tolkar som att blixten ställer sig vid 35 när du har 35mm och 50 när du zoomar till 80mm vilket är logiskt, eftersom nästa steg för zoomhuvudet är 85mm, vilket du inte når. Dock kan du säkert zoom huvudet manuellt på blixten.
 
Nu har jag fått en förklaring på detta med min blixt!

Detta var värt 10 ggr mer än den knapphändiga
manual som medföljde blixten!

Tack Jeppe och Gunnar D!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.