ANNONS
Annons

Sigma DP1 vs APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte höra om någon vet hur Sigmas DP1/DP1s står sig mot en APS-C med motsvarande brännvid?

Har haft ett par vidvinkelobjektiv(Tamron och Tokina) men oftast har det slutat med att jag har lämnat den hemma då jag inte använder gluggen allt för ofta och det tar onödigt med plats och vikt i väskan som är nog tung. Vill dock gärna ha med mig en vidvinkel med då ett smidigare alternativ i form av kompaktarekamera men vill inte gå ner i bildkvalité för då får det vara helt enkelt tills ett alternativ kommer.

Det är mest till landskap/miljöbilder jag behöver den till i såna fall.

Har även tittat på Olympus och Panasonics micro 3/4 men är mer tveksam till dem. Leica behöver ni inte nämna av ekonomiska skäl

Låg ISO och Sigmas programvara + tid = utmärkt!

Jag skaffade en DP1S för att ha alltid orka ha med en kamera som bra bilder.

Begränsningarna visste jag redan om:

- kameran är långsam (kameran är låst i flera sekunder efter varje bild när man fotar i RAW)
- bara RAW (det finns jpg, men då förtar man meningen med kameran)
- batteritiden är knappast fantastisk - man bör inte bara låta kameran försätta sig själv i standby om
man vill förlänga batteritiden
- höga ISO = inget för den här kameran (även om det blivit bättre med senaste SPP4)
Jag skulle inte gå över 200 för färgbilder (konvertera till Sv/v går däremot fint upp till 800)
främst tappar man färgmättnaden i bilderna.
- om man kör MAC är SPP (Sigma Photo Pro) ännu långsammare än under Windows
- LCD- skärmen är rätt kass

Fördelar:

- färgerna!
- skärpan!
- färgerna!

ja, du förstår nog. :)
Kameran saknar det AA-filter som smetar ihop pixlarna när man kör med en "Bayer-sensor".

Om du vill kan jag maila över några RAW-filer jag har liggande så kan du själv se.
SPP4 är bara att hämta från Sigmas hemsida.

Filerna du får ut är 5Mpix som man kan säga motsvarar lite drygt 8 "APS-C-Mpix".
Man kan förstora bilderna ganska mycket.

Om du vill att jag mailar några filer behövs ett epostkonto som fixar 15Mb-filer. :)

Mvh

Mats

/Edit: Ovanstående lät negativt, men jag är nöjd med kameran!

Man har läst en hel del att användarvänligheten är väl inte på topp samt snabbhet i både bildtagning och autofokus men det är inget som stör när man fotograferar statiska motiv. Men skärpan och färgåtergivningen är högt prioriterat i såna lägen, för mig i alla fall.

Mats:
Har skickat ett pm till dig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar