Annons

Sigma DG 500 Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej

Det var inte så länge sedan jag fick hem min första externa blixt, och förväntningarna var höga. Kanske för höga?

Har testat allt möjligt på den, alla lägen, samt varierande inställningar på kameran.

En sak stör mig dock - varför tar det så j-vla lång tid för den att laddas upp? Den röda lampan lyser ju när den är redo att skjuta igen. Vid uppstart tar det kanske 45-50 sekunder för den att börja lysa. Efter ett foto, likaså.

Någon gång har den blivit redo relativt snabbt, på kanske 8-10 sekunder, till min relativt stora glädje, då såklart. Men ibland är det också över en minut.

Jag menar, man har ju alltid sett alla dessa mingel/pressfotografer, och hur deras blixtrar smattrar ständigt. Inte väntar de på att deras röda lampor ska tändas heller?

Har jag köpt en skitblixt, eller är något fel? Gör jag fel?

I manualen hittar jag inget som rör "snabbheten".

Tack!
 
Vad har du för batterier i den?
Jag har uniross 2500mAh-batterier, och min laddas upp på några sekunder.

MEN, när batterierna börjar ta slut, då tar det väldigt långt tid för den att laddas upp, dock aldrig mer än 10-15 sekunder.
När batterierna är nästan helt slut så laddas blixten inte upp.

Tror inte det finns nån "low-battery"-funktion på blixten, men jag blev lite orolig första gången det hände, men sen laddade jag upp batteriet och det funkade som vanligt igen.

Men som sagt, en blixt drar mycket ström och behöver batterier därefter. Vanliga alkaliska duracell kan man nog glömma.
 
Epon skrev:
Vad har du för batterier i den?
Jag har uniross 2500mAh-batterier, och min laddas upp på några sekunder.

MEN, när batterierna börjar ta slut, då tar det väldigt långt tid för den att laddas upp, dock aldrig mer än 10-15 sekunder.
När batterierna är nästan helt slut så laddas blixten inte upp.

Tror inte det finns nån "low-battery"-funktion på blixten, men jag blev lite orolig första gången det hände, men sen laddade jag upp batteriet och det funkade som vanligt igen.

Men som sagt, en blixt drar mycket ström och behöver batterier därefter. Vanliga alkaliska duracell kan man nog glömma.

Då är det säkert därför. Konstig funktionalitet, man vill väl ha fullt krut tills det är slut, eller? Har bara 800mAh-batterier i tror jag. Skitgrejer cyberphoto skickar med, hehe. Får testa med mina 2500 jag med.
 
Hermanssson skrev:
Då är det säkert därför. Konstig funktionalitet, man vill väl ha fullt krut tills det är slut, eller? Har bara 800mAh-batterier i tror jag. Skitgrejer cyberphoto skickar med, hehe. Får testa med mina 2500 jag med.

Det har med batteriernas egenskaper att göra. Nu kan jag inte namnen på alla, men dom vanligaste batterierna ger full styrka i början, och sjunker sedan gradvis.
Nickel-hybridbatterier (tror jag dom heter), som man brukar använda i tex skruvdragare och liknande ger i stort sett full styrka hela vägen, sen tvärdör dom.

edit: Köpte mina grejer från cyberphoto, men jag tog paketet med riktiga batterier :)
 
Okej! Då får man satsa på bättre batterier, eller tror du att 2100mAh duger? Vann nyligen en tävling då jag dissade Ansmann 2600mAh-pack, haha. Kanske var dumt =)
 
2100mAh är nog inga problem. Är ju inget enormt steg rent kapacitetsmässigt från 2500mAh, om det nu blir någon märkbar skillnad.
 
Ja det där med batterier. Om jag kör med dom dyraste batterierna på affären till min sigma DG 500 super så dör den efter bara typ 10 bilder. Men med ett par uppladdningsbara batterier så kan jag använda den i en månad. Nu vet jag inte hur många bilder det blir med blixt, men kankse ca 200. 500 under en kväll är nog inga problem. Ett tips är Dollarstores. 4 st uppladningsbara batterier på 2450 mah för 100 kr
 
Errko skrev:
Ja det där med batterier. Om jag kör med dom dyraste batterierna på affären till min sigma DG 500 super så dör den efter bara typ 10 bilder. Men med ett par uppladdningsbara batterier så kan jag använda den i en månad.

Jo, men mina räcker också hutlöst länge, det är bara hastigheten mellan skotten som stör mig. Vet du något om det? Hur snabb är din?
 
Testade just min och den laddade till fullt på 12 sekunder med vanliga alkaliska batterier i storpack från Clas Ohlsson som suttit i bra länge.
Att köra med laddbara batterier ger bättre prestanda om man har nyladdade men om man använder blixten högst sporadiskt gör självurladdningen (som är högst påtaglig i de flesta vanliga ackar) sig påmind. Klarar inte alkaliska batterier att ladda blixten mer än ett par gånger är det troligen fel på ngn del av elektroniken, påtalar du det för säljaren får då säkerligen en ny blixt.

Att mingelfotografer ofta kan blåsa på med blixten ett par gånger i sekunden beror troligen på att de fotar mest på kort avstånd så blixten bara laddar ur lite.
 
Per_tissen skrev:
Testade just min och den laddade till fullt på 12 sekunder med vanliga alkaliska batterier i storpack från Clas Ohlsson som suttit i bra länge.
Att köra med laddbara batterier ger bättre prestanda om man har nyladdade men om man använder blixten högst sporadiskt gör självurladdningen (som är högst påtaglig i de flesta vanliga ackar) sig påmind. Klarar inte alkaliska batterier att ladda blixten mer än ett par gånger är det troligen fel på ngn del av elektroniken, påtalar du det för säljaren får då säkerligen en ny blixt.

Att mingelfotografer ofta kan blåsa på med blixten ett par gånger i sekunden beror troligen på att de fotar mest på kort avstånd så blixten bara laddar ur lite.

Ja, alltså jag har ju laddbara GP Powerbank 2100mAh och Uniross 800 mAh. Jag vill ju kunna skjuta min blixt oftare och snabbare än vad den inbyggda klarar (det är väl en av anledningarna till att man vill ha extern?) Inte behöva vänta i 40 sekunder för att kunna fota. Ska man mitt i en session stå och säga "Aja.. hehe, vänta..... ..... ....... ... nu!" Mellan varje foto? Hm.
 
Jag har provat min nu på full blixtstyrka +3 i sigman och även +2 i kameran (inte för att det spelar någon roll i kameran) och iso100 bländare 18 på 20 meters avstånd, för att veta att den slår allt vad den kan. Det tog ca 4-5 sek att ladda om. Per jag kanske ska prova att använda vanliga batt igen och prova hur många bilder den klarar. batterierna kanske inte var slut, det var väl jag som trodde det för att laddtiderna är så långa! Länge leve uppladdningsbara. Det ända jag är missnöjd med denna blixt är att highsync alltid går ur när den går under 1/200. Har fått många över ex nilder tack vare det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.